ششمین-جشنواره-انگور-هرات؛-کشاورزان-از-نبود-بازار-شکایت-دارند

ششمین جشنواره انگور هرات در صحن ریاست زراعت این ولایت برگزار شده و علاوه بر انگور دیگر فراورده‌های داخلی از جمله انجیر و عسل در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

به گزارش افغان نیوز؛ بشیر احمد بهادری، رییس اتاق محصولات زراعتی و مالداری ولایت هرات روز چهار شنبه (26 اسد) گفت که در این برنامه فراورده‌های انگور، انجیر و عسل و دیگر تولیدات داخلی هرات در بخش‌های زراعت و مالداری به نمایش گذاشته شده است.

این جشنواره در صحن ریاست زراغت ولایت هرات برگزار شده و تا دو روز دیگر ادامه دارد.

احمد بهادری گفت که تولیدات انگور و انجیر ولایت هرات نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته‌است.

او گفت که تولیدات امسال انگور 150 هزار تن، انجیر 7 هزار تن و عسل هرات 100 تن تخمین زده شده است.

کشاورزان و کسبه‌کاران هرات از نبود سردخانه‌های معیاری و بازار برای محصولات شان شکایت دارند.

عبدالقیوم قانع، عضو انجمن تولید کنندگان انگور هرات میگوید که مشکلاتی از قبیل نبود بازار، پروسیس و بسته‌بندی نامناسب سبب کاهش بازار محصولات انگور در این ولایت شده است.

او بلند بودن قیمت کود‌های کیمیاوی را از دیگر چالش‌های دهقانان بیان میکند که سبب کاهش حاصلات انگور شده است.

مصطفی سهیل، یکی از پروسس کنندگان انجیر می‌گوید که ساختن سرد‌خانه معیاری تنها راه نجات محصولات انجیر در این ولایت است.

آقای سهیل گفت که تولیدات انجیر امسال در هرات افزایش داشته اما نبود  بازار و سرد‌خانه‌های معیاری از چندین سال به این سو باعث کاهش فروش این فرآورده داخلی شده است.

فوزیه نورزاد، یکی از فروشندگان عسل  از چندین سال به  این طرف در بخش فروشات عسل کار میکند از کاهش فروشات عسل در بازار‌های داخلی نگران است.

خانم نورزاد افزود که از فروش محصولات عسل، مخارج خانواده خویش را تامین میکند اما؛ نبود بازار او را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است.

در همین حال، مولوی پیرمحمد حلیمی، رییس اداره زراعت، آبیاری و مالداری هرات از ایجاد سردخانه‌های معیاری در شهر هرات اطمینان میدهد.

آقای حلیمی گفت که ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات از تمام کشاورزان حمایت همه‌جنابه دارد و به زودی سرخانه‌های معیاری در این ولایت ساخته خواهد شد.

او از دهقانان خواست که به جای مواد مخدر و کوکنار زعفران و دیگر محصولات مفید  کشت کنند.

جشنواره انگور هرات همه ساله در این ولایت برگزار میشود که در آن ده‌ها نوع محصول و عمدتا انگور از نقاط مختلف این ولایت به نمایش گذاشته میشود.

ششمین جشنواره انگور هرات؛ کشاورزان از نبود بازار شکایت دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد