شهدا-و-معلولین-بخش-اساسی-اهداف-توسعه-پایدار-است

نسرین اوریا خیل وزیر کار، امور، اجتماعی، شهدا و معلولین در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی اشخاص دارای معلولیت گفت که شهدا و معلولین در اهداف توسعه پایدار بخشی اساسی را شکل میدهند.

به گزارش افغان خبر، خانم اوریا خیل امروز شنبه (13قوس) دربرنامه گرامی‌داشت از سوم نوامبر روز جهانی اشخاص دارای معلولیت گفت که"حکومت نباید به معلولان وعده خشک و خالی بدهد بلکه باید گام های عملی برای انجام تحقق وعده‌های شان بر دارد".

وزیر شهدا و معلولین می‌گوید که " متآسفانه در سالهای قبل حق تحصیل، حق مسکن، حق کار و حق بورسیه‌ها از افراد که دارای معلولیت هستند گرفته شده است".

نسرین اوریا خیل گفت که این روند قابل قبول نیست و حکومت باید توجه جدی به طبقه محروم مانده معلولان و معیوبان نماید.

خانم اوریا از قرارداد 27 تفاهم نامه بین وزارت خانه ها با وزارت شهدا و معلولین خبر میدهد و میگوید که این ادارات وظیفه گرفته اند که به طبقه معلولان و معیوبان همکاری خوب داشته باشند.

هم‌چنین خانم اوریا خیل از داتابیس و سیستم باتومیتریک برای افراد دارای معلولیت خبر میدهد و می‌گوید که سیستم بایو متریک بخاطر تفکیک اشخاص مستحق ایجاد شده است.

در همین حال رحیل محمد فرملی معین تخنیکی وزارت معارف میگوید که معارف در توسعه پایدار تصمیم دارد آموزش با کیفیت را ارایه نماید.

آقای فرملی از تعداد 3.5 میلیون طفلی که شامل مکتب نیستند خبر میدهد و میگوید که این وزارت تصمیم دارد تا در طول پنج سال آینده این آمار را به حد اقل برساند.

فرملی مشکلات این اطفال را در زمینه دسترسی نداشتن به مکاتب، خانواده و جامعه کم سواد میداند و می‌گوید که از بعدی دیگر این اطفال از نبود اقتصاد کافی نتوانسته اند که پا به مکتب بگذارند.

نماینده وزارت معارف میگوید که این وزارت تصمیم دارد برای این کودکان در قریه های شان مکتب اعمار نماید و افرادی که دارای معلولیت اند نیز به راحتی بتواند به مکتب دسترسی داشته باشد.

این نماینده وزارت معارف گفت که معارف کشور در نظر دارد تا 21 ولایت کشور را که در محرومیت مکتبی بوده برای شان مکاتب اعمار نماید.

این در حالیست که در اهداف توسعه پایدار پنج ماده در باره معلولیت ثبت شده است که افغانستان شامل این پیمان می‌باشد.

شهدا و معلولین بخش اساسی اهداف توسعه پایدار است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد