شورای-عالی-اقتصادی-تشکیل-جلسه-داد

شورای عالی اقتصادی، به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور تشکیل جلسه داد و روی موضوعات مهم اقتصادی بحث گردید.

به گزارش افغان نیوز: جلسه شورای اقتصادی به ریاست محمد اشرف غنی رئیس‌ کشور روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه طرح پروژه های زیربنایی کنسرسیوم افغان- چک، نتایج پیشرفت کار و مذاکرات جهت احداث دستگاه مستقل انتقال برق مزار شریف، طرح لایحه وظایف گروپ مشورتی سکتور خصوصی و طرح تعدیل برخی از مواد قانون معادن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد در مورد کنسرسیوم افغان- چک که هدف آن احیا و بازسازی پروژه های زیربنایی چکسلواکیا  سابق می باشد، معلومات داده گفت که جمهوری چک پروژه های متذکره را سروی تخنیکی نموده و پروپوزال های مشخص را با ادارات ذیربط افغانستان شریک نموده است.

او یکی از عمده ترین پروژه های این کنسرسیوم را، سروی فابریکات سمنت غوری ۱ و ۲ بوده و ارایه پروپوزال به مبلغ 25 میلیون دالر آمریکایی برای بازسازی و فعال سازی هر دو فابریکه با استفاده از امکانات موجود و تهیه مواد ضروری می باشد، عنوان نمود.

رئیس کنسرسیوم افغان - چک گفت که این کنسرسیوم علاقمند است که در ۱۲ پروژه زیربنایی از جمله احداث فابریکه پروسس سنگ های تعمیراتی خصوصاً برای جاده ها و پیادروها، انجام مطالعات پروسس ابتدایی و ذخیره میوه جات و سبزیجات در افغانستان و استفاده ثانوی آنها در صنعت غذایی، ایجاد مرکز فروش محصولات زراعتی (میوه جات و سبزیجات) افغانستان همکاری همه جانبه نماید.

درهمین حال به باور صدیق احمد عثمانی عضو ولسی جرگه،این پروژه ها مهم و حیاتی اند و از اینکه بعضی از آنها به قوانین افغانستان مطابقت ندارند، خاطر نشان کرد : باید روی هر کدام از این پروژه ها به طور جداگانه مطالعات کارشناسی صورت گرفته و به جلسات آینده شورای عالی اقتصاد ارائه گردد.

رئیس جمهور غنی نیز در این خصوص ابراز داشت: مطالعاتی را که جمهور چک انجام می دهد، باید واضح و شفاف بوده و با ما شریک ساخته شود تا در صورت نیاز به مطالعات جدید، روی آنها بررسی کارشناسانه صورت گیرد.

رئیس جمهوربا بیان این که سیستم ترانسپورت کنونی حدود ۴۰ سال قبل برنامه ریزی شده و کهنه می باشد ، خاطر نشان کرد: باید در این ارتباط سیستم ترانسپورتی با تکنالوژی جدید در نظر گرفته شود.

با این حال وی با تاکید بر این که نباید هیچ پروژه ای به شکل انفرادی به کمپنی ها داده شود.اظهارداشت: بازار رقابت آزاد است و ما هر پروژه را به طور واضح و شفاف اعلام می کنیم و هر کمپنی می تواند، در رقابت شرکت نماید.

در اخیر اشرف غنی اظهار داشت:  کنسرسیوم متذکره باید چگونگی همکاری مشخص خویش را در چهار ساحه فوق که شامل مطالعات، سهم گیری در پروژه ها از طریق داوطلبی، سرمایه گذاری، مشارکت عامه و خصوصی می باشد ، ارائه نماید.

شورای عالی اقتصادی تشکیل جلسه داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد