صدور-جواز-غیر-معیاری-برای-فعالیت-بانک-ها

در جلسه شورای عالی اقتصادی روی احیای بانکداری تاکید شده و رئیس چمهور گفته که در گذشته برای فعالیت بانک ها جواز های غیر معیاری صادر شده است.

به گزارش افغان نیوز: در جلسه شورای عالی اقتصادی که در ارگ انجام شد، روی طرح مدرن‌‌سازی بانک‌های دولتی، کمیته اجرایی انکشاف سکتور خصوصی، تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت‌های مخابراتی افغان تیلی کام و چینا تیلی کام، تفاهم نامه فایبر نوری از چین به افغانستان از طریق دهلیز واخان، طرح پالیسی صدور جواز به منظور نصب و فعالیت شبکه های منطقوی و شهری ترانسمیشن فایبر نوری در افغانستان و طرح تجدید شدۀ پالیسی دسترسی باز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

خالد پاینده معین وزارت مالیه، پلان استراتیژیک مدرن‌سازی بانک های دولتی را به جلسه ارائه نموده گفت که این پلان شامل وضعیت فعلی سکتور مالی، گزینه های عمومی، وضعیت فعلی و مدرن‌سازی بانک های دولتی و بررسی راه حل های عملی می باشد. وی همچنان در رابطه به فواید و چالش های عمومی این پلان، معلومات ارائه کرد.

مصطفی مستور سرپرست وزارت اقتصاد گفت که در بانک های دولتی به کمبود ظرفیت مواجه هستیم که این باعث مشکل شده است. وی افزود که ما باید بانک های دولتی را تخصصی بسازیم و کارهای مشابه را به یک بانک واگذار کنیم.

سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی، بر اهمیت بانکداری دولتی تاکید کرده، گفت که اساس بانکداری خوب، اعتماد مردم و عرضه خدمات مدرن است.

عبیدالله رامین وکیل ولسی جرگه، بر اهمیت بانک های دولتی بر بانک های خصوصی تاکید ورزید.

همچنان احمد جاوید رسولی رئیس احصائیه مرکزی، بر ایجاد یک سیستم واحد الکترونیکی در بانک ها تاکید کرد.

قدرت الله ذکی وکیل ولسی‌جرگه گفت که مشکلات در بانک‌های دولتی وجود دارد و نظارت دقیق از سوی دافغانستان بانک صورت نگرفته است.

رئیس جمهور غنی در این رابطه گفت که فرهنگ بانکداری یک فرهنگ عظیم است. وی از کار آقای زابلی در گذشته یادآوری نموده گفت که زابلی طی چهار سال، بانک ملی را به یک بانک بین‌المللی مبدل ساخت و بانک ملی، اساس صنعت و تجارت را در افغانستان گذاشت.

رئیس جمهور ضمن اینکه استفاده از تجربه مرحوم عبدالمجید زابلی را برای کارهای بانکی در کشور بسیار مهم دانست، بر یک طرح بنیادی بخاطر نظارت قوی و بنیادی و معیاری سازی بانک ها تاکید کرد.

رئیس جمهور کشور تصریح نمود که بانک ها باید استراتیژی و هدف واضح داشته باشند و ضرورت به سرمایه گذاری اقتصادی بالای بانک ها است. وی تاکید کرد که بانکداری باید مسلکی باشد و ظرفیت مسلکی بانک های دولتی باید بررسی شود.

رئیس جمهور غنی گفت که در گذشته جواز به صورت غیر معیاری برای فعالیت بانک ها داده شده است. وی به مسئولین وزارت مالیه و بانک مرکزی دستور داد تا روی یک طرح جامع برای احیای بانکداری کار کنند.

همچنان رئیس جمهور گفت که موضوع مدیریتی، معیارها و استندردها و استفاده از تکنالوژی در بانکداری نوین مهم است.

صدور جواز غیر معیاری برای فعالیت بانک ها

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد