صرافان-کابل-خواستار-آزادسازی-سرمایه-افغانستان-از-سوی-امریکا-شدند

صرافان کابل با تجمع اعتراضی در مقابل دروازه «سرای شهزاده» خواستار آزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا شده و گفتند که این پول مربوط به مردم افغانستان است، نه امارت اسلامی.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از صرفان پایتخت امروز ( چهارشنبه، ۱۸ اسد) با اعتراض در پیوند به پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی ایالات متحده، گفتند که این اقدام امریکا تاثیرات منفی بالای مردم عادی داشته و فعالیت سرمایه‌گذاران و تاجران را نیز سخت متاثر کرده است.

عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان کابل گفت که پول‌های انجماد شده افغانستان از سوی امریکا باید بدون قید و شرط آزاد شود.

محمد یونس مومند، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این اعتراض گفت که اگر این پول‌ها که بخش عمده آن مربوط به تاجران افغانستان است آزاد نشود، کشور به بحران اقتصادی غیر قابل کنترل فرو می‌رود و فاجعه خطرناکی در پی خواهد داشت.

آقای مومند تاکید کرد که منجمد کردن پول افغانستان چرخه پولی این کشور را کوتاه و محدود کرده و با محدود شدن گردش چرخه پولی نرخ بیکاری نیز بالا می‌رود.

این در حالی است که افغانستان با چالش‌های جدی اقتصادی و فشارهای گوناگون رو به رو است.

پیش از این اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، تجار و مردم عادی با راه اندازی تجمع اعتراضی در کابل و برخی ولایت‌ها خواستار آزاد سازی ذخایر پولی کشور ازسوی جامعه جهانی به ویژه امریکا شده‌اند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی افغانستان، منجمد شدن حدود ۹.۴ میلیارد دالر ذخایر پولی افغانستان که حدود سه میلیارد آن مربوط به تاجران و سرمایه‌گذاران است، کُند شدن فعالیت‌های اقتصادی را در پی داشته است.

پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان توسط امارت اسلامی، پشتوانه پولی افغانستان از سوی امریکا منجمد شد.

به رغم تلاش‌های مکرر مقام‌های امارت اسلامی و برخی از کشورها مبنی بر آزادسازی سرمایه افغانستان، ایالات متحده تاکنون پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد نکرده است.

پیش از این توماس ویست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در نشست تاشکند گفته بود که کشورش آماده گفتگو با حکومت سرپرست برای آزادسازی پول‌‌های منجمد شده هستیم.

امریکا برای آزاد سازی سرمایه افغانستان رعایت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان و بازگشایی مکاتب دخترانه را شرط گذاشته اما؛ حکومت سرپرست می‌گوید که حقوق بشر در افغانستان تامین است.

 

آژانس افغان نیوز- محمدجمعه سالک

صرافان کابل خواستار آزادسازی سرمایه افغانستان از سوی امریکا شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد