صلاحیت-بودجوی-از-انحصار-وزارت-مالیه-خارج-شد

اکلیل حکیمی، وزیرمالیه می گوید که مرکزیت و صلاحیت های بودجه‌ی به واحدهای بودجوی انتقال داده شده است که این امر نشان دهنده عدم انحصار صلاحیت بودجوی از سوی یک نهاد است.

به گزارش افغان نیوز: اکلیل حکیمی، وزیرمالیه امروز دوشنبه( 27 – حمل) درکابل، در نشست استماعیه ی مجلس نمایندگان که به اساس تقاضای حکومت، در رابطه به دستاوردها و فعالیت های سال 1396 الی 1397 وزارت مالیه صورت گرفته است، گفت:« وزارت مالیه مرکزیت و صلاحیت های بودجه را به واحد ها و ادارات بودجوی انتقال داده است و از این پس تحت امر این وزارت نخواهد بود.»

آقای حکیمی افزود، پس از این وزارت مالیه به اساس فیصله شورای عالی اقتصادی و پالیسی ریاست بودجه تنها از مصارف بودجه نظارت می نماید.

وی علاوه نمود، مجموع عواید سال گذشته وزارت مالیه حدود 169.1 میلیارد افغانی از منابع داخلی می باشد که حدود 73 درصد افزایش عواید را نسبت به سال های گذشته نشان میدهد.

او گفت، مصارف بودجه‌ی انکشافی سال 1396 وزارت مالیه بیش از 95 درصد بوده است. او علاوه کرد که مصارف بودجه عادی و انکشافی در وزارت های مختلف نسبت به سال های گذشته نیز افزایش داشته است.

وزیر مالیه می گوید که تعرفه های گمرکی کاهش یافته است؛ اما از اصلاحات در گمرکات راضی نیستیم و طرح اصلاحات پنج ساله آماده شده است.

حکیمی بیان داشت، دولت افغانستان حدود 497 میلیون یورو و  1 میلیارد و 236 میلیون دالر را در سال 2017 از کمک های جامعه جهانی به دست آورده است و این رقم در سال 2018 میلادی حدود 1،26 میلیارد دالر می باشد.

وی تاکید دارد که ما باید تا سال 2020 میلادی به خودکفایی دست یابیم و بودجه ملی و انکشافی خود را از منابع داخلی تمویل نماییم.

این درحالی است که شمار زیادی از اعضای مجلس نمایندگان و شهروندان اظهار می دارند که بخش اعظم از کمک های مالی و بودجوی ای که از طرف کشورهای کمک کننده در افغانستان صورت می گیرد، در جای مناسب آن به مصرف نمی رسد.

 

 

صلاحیت بودجوی از انحصار وزارت مالیه خارج شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد