طالبان-محدودیت‌ها-بر-مجریان-زن-در-رسانه‌ها-را-لغو-کنند

سازمان گزارشگران بدون مرز(آراس‌اف) وضع محدودیت‌ها بر مجریان زن در رسانه‌های افغانستان را نقض حقوق خبرنگاران و آزادی مطبوعات دانسته و این اقدام امارت اسلامی را محکوم کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان گزارشگران بدون مرز(آراس‌اف) می‌گوید که پوشاندن صورت مجریان زن آخرین تلاش طالبان برای محدودکردن آزادی بیان است.

کریستف دلویر، دبیرکل گزارشگران بدون مرز در اعلامیه این سازمان از امارت اسلامی خواسته است که فوراً این دستور را لغو کرده و به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اجازه دهند «بدون مداخله» به فعالیت‌شان ادامه دهند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که وضعیت زنان خبرنگار در افغانستان از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، تاریخ تسلط طالبان به طور پیوسته بدتر شده است.

بر اساس آخرین نظرسنجی این سازمان، از ۱۱۹۰ زن خبرنگار و کارمند رسانه در آغاز ماه آگست در کابل اکنون فقط ۳۲۰ تن مشغول کار هستند که این آمار کاهش ۷۳ درصدی حضور کارمندان زن در رسانهها را نشان میدهد.

سازمان گزاشگران بدون مرز هنوز پاسخ نامه سرگشادهاش به ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را دریافت نکرده است.

گزارشگران بدون مرز به تاریخ ۲۸ مارچ نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد و در آن خواستار اقدام فوری برای دفاع از خبرنگاران و آزادی مطبوعات در افغانستان شده بود.

این در حالی است که امارت اسلامی در ۲۲ می به مجریان زن دستور دادند تا از ماکس هنگام اجرای برنامه‌های‌شان استفاده کنند.

تطبیق این دستور با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد و مجریان مرد نیز در واکنش به این تصمیم به صورت نمادین هنگام اجرایی برنامه ماکس استفاده کردند

طالبان محدودیت‌ها بر مجریان زن در رسانه‌ها را لغو کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد