طرح-ایجاد-بنادر-خشکه-در-افغانستان-عملی-میگردد

با عملی شدن طرح ایجاد بنادر خشکه در کشور عواید داخلی افزایش یافته و قیمت کالاهای وارداتی بیش از ۲۵ درصد کاهش میابد که این طرح از سوی شورای عالی اقتصادی پزیرفته شده وعملی میگردد.

به گزاش افغان خبر: در جلسه شورای عالی اقتصادی که روز یک شنبه (7سنبله) به ریاست رئیس جمهورغنی در کابل برگزار شد طرح پیشنهادی ایجاد بنادر خشکه در نقاط مختلف افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت گلف‌تینراین طرحی را ارایه کرد است که به اساس پیشنهادات آن با ساختن بنادر خشکه تسهیل قابل ملاحظه در واردات و صادرات به وجود آمده و عواید افغانستان به شکل قابل ملاحظۀ بیشتر خواهد شد.

 به اساس این طرح، علاوه بر افزایش عواید، 25 در صد کاهش در هزینۀ انتقالات به وجود خواهد آمد که احتمال دارد این رقم با بهبودی وضعیت تا 50 در صد بلند برود. در این طرح آمده است که از سیستم گرفتن سرتفیکت اموال در محل بارگیری بیش از انتقال (PAAR) استفاده خواهد شد.

رئیس جمهور غنی در این جلسه گفت که به خاطر جلوگیری از هدر رفتن عواید گمرکات، کاهش فساد اداری در بنادر، تسهیل کار تجار در واردات و صادرات، این ابتکار گام خوبی بوده می تواند.

او افزود که حمایت حکومت از ایجاد این بنادر پیام واضحی را به سکتور خصوصی و شرکای بین المللی می فرستد که ما متعهد به مبارزه با فساد اداری و فراهم ساختن زمینۀ کاری به سکتور خصوصی می باشیم.

جلسه فیصله کرد که حکومت آماده است در این عرصه از بودجۀ خویش سرمایه گذاری کند و تفاهمنامۀ همکاری میان این شرکت نامبرده شده و وزارت مالیۀ افغانستان به خاطر ایجاد این بنادر امضأ شود.

همچنان جلسه به نهادهای ذیربط وظیفه سپرد تا معلوم نماید که ایجاد یک بندر خشکه قیمت صادر و یا وارد نمودن یک کانتینر مال را تا چه اندازه کاهش می دهد و در زمان انتقال چه تغیری به وجود خواهد آمد.

در جلسه بندر نیمروز و بندر آقینه به حیث دو نقطۀ پیشنهادی برای تأسیس بنادر خشک پیشنهاد گردید تا یک کمیتۀ بین الوزارتی بررسی را برای یافتن راه های مناسب جهت ایجاد این بنادر انجام دهد.

طرح ایجاد بنادر خشکه در افغانستان عملی میگردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد