طرح-بودجه-ملی-سال-سر-میز-مجلس-نمایندگان-قرار-گرفت

وزیر مالیه طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۶ را بعد از گرفتن مهر تایید مجلس سنا؛ امروز به مجلس نمایندگان معرفی کرد و از نمایندگان خواست تا هرچه زودتر این سند را تایید نماید.

به گزارش افغان خبر:  اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور امروز پنج شنبه (10قوس) بودجه ملی به مبلغ ۴۶۶ میلیارد افغانی که ۲۸۷ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۷۸میلیارد افغانی آن بودجه انکشافی است را به مجلس نمایندگان معرفی نمود.

بر اساس آمار وزارت مالیه 36درصد بودجه سال آینده را امنیت، 21درصد را زیربنا، معارف 13درصد و شش درصد دیگر را زراعت به خود اختصاص داده است.

اکلیل حکیمی در جریان معرفی این سند به مجلس گفت زراعت، زیربنا، انکشاف دهات، معارف و صحت عامه نیز جزء اولویت های دولت قرار گرفته است

در طرح بودجه سال آینده، تمویل ۱۱۷ پروژه جدید در مقیاس های بزرگ، متوسط و کوچک زیر بنایی، معارف و صحت نیز گنجانیده شده که به گفته وزیر مالیه، اولین بار است که این رقم از پروژه های جدید در طرح بودجه در نظر گرفته می شود.

ساخت راه آهن آقینه تورغندی، راه ابریشم، راه لاجورد، ۲۱ بند آب و آبیاری و اعمار سرک های روستایی نیز شامل آجندای انکشافی سال آینده دولت شده اند.

به گفته وزیر مالیه، ۳۵.۶ میلیارد افغانی از بودجه سال آینده نیز در بخش تحصیلات، ورزش و صحت و ۲میلیارد افغانی دیگر هم در بخش ارتقای مهارت های مسلکی کارمندان دولتی سرمایه گذاری خواهد شد.

وزیر مالیه می گوید که رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ سیر صعودی را به خود گرفته و به ۲.۹ درصد رسیده است و بر اساس پیشبینی های وزارت مالیه در سال ۹۶ و ۹۷ نیز رشد اقتصادی کشور به ترتیب ۳.۴ و ۳.۵ درصد خواهد بود.

اما وزیر مالیه عدم مصرف بودوجه از سوی وزارت های سکتوری را یگانه مشکل در این زمینه میداند و میگوید که عوامل عدم مصرف بودجه بیشتر نداشتن برنامه های مشخص، عدم امکانات و دانش لازم کارمندان دولتی است.

آیا این طرح از سوی مجلس نمایندگان تایید خواهد شد یا خیر؟

پیش از این مجلس نمایندگان و حکومت بر سر مسئله استیضاح 17 وزیر در تقابل قرار گرفت که هنوز این مسئله حل ناشده باقی مانده است.

بعد از دستور رئیس جمهورغنی منبی بر ادامه کار اعضای کابینه رد صلاحیت شده، مجلس نمایندگان هشدار داد که تا وزیران جدید معرفی نشود آنها سند بودجه را تایید نخواهند کرد.

طرح بودجه ملی سال 1396 سر میز مجلس نمایندگان قرار گرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد