طرح-سیستم-حلقوی-هزار-ولت-انتقال-برق-افغانستان-عملی-گردد

شورای عالی اقتصاد با ریاست رئیس جمهورغنی در مورد پلان خودکفایی انرژی و شبکه ملی افغانستان بحث کرد؛ این پلان یک سیستم حلقوی ۵۰۰ هزار ولت است که از آن شبکه‌های ۲۲۰ ولت به مراکز ولایات و ۱۱۰ ولت به ولسوالی‌ها میرسد.

به گزارش افغان خبر: در حال حاضر نا امنی ها و قطع خط برق در مناطق مختلف کشور میلیون ها دالر بر بودجه دولت و مردم افغانستان ضرر وارد میکند.

برای بیرون رفت از این ضرر و رسیدن به خودکفایی انرژی در افغانستان شورای عالی اقتصادی  در مورد شبکه ملی افغانستان بحث کرد.

داکتر محمدهمایون قیومی مشاور رئیس جمهور در امور زیربناها، قوای بشری و تکنالوژی گفت که این پلان یک سیستم حلقوی ۵۰۰ هزار ولت بوده، از آن شبکه‌های ۲۲۰ ولت به مراکز ولایات و ۱۱۰ ولت به ولسوالی‌ها درنظر گرفته شده‌است. در مرحله اول ایجاد شبکه است و در مراحل بعدی تلفیق برق وارداتی با برق داخلی می‌باشد.

این برنامه با همکاری وزارت انرژی و آب ساخته شده است و برای عملی ساختن به شورای عالی اقتصاد مطرح گردیده است.

این پلان برای مدت پنج‌سال و به‌شکل دوامدار قابل بازنگری بوده، و تمرکز اساسی آن را تجارت بین‌المللی و جذب همکاری‌ها، رشد اقتصادی، نهادسازی و آموزش، تامین انرژی، امنیت انرژی و تساوی انرژی تشکیل می‌دهد.

رئیس جمهورغن در این جلسه ضمن تاکید بر بلند بردن ظرفیت وزارت انرژی و آب گفت که مشخصات واضح و کمبودی‌ها تکمیل گردد. ما آماده هستیم در این خصوص از پروسه سی‌ بی آر استفاده کنیم، و ظرفیت‌ها را از آن طریق بلند ببریم. وی افزود: در زمینه آب و برق باید اولویت بندی واضح صورت گیرد.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که کلید تمویل پلان مذکور ابتدا به‌دست سکتور خصوصی، بعد منطقوی و سپس مراجع تمویل کننده بین‌المللی است. در زمینه قیومی موظف شد تا در یک گروپ خاص انواع مختلف تمویل را بررسی نمایند.

وی گفت که سکتور خصوصی در پلان خودکفایی انرژی و شبکه ملی افغانستان نقش واضح داشته و نقش دولت هماهنگ کننده است.

رئیس‌جمهور غنی گفت که قیمت برق تعیین گردد، ظرفیت‌های وزارت انرژی و آب فعلاً برای مدیریت آب و انکشاف شبکه برق کافی نیست. او علاوه کرد که بدین منظور دولت کاملاً متعهد است که امکانات بیشتر در اختیار این وزارت قرار دهد تا ظرفیت انکشاف یابد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد که مقدار رشد اقتصادی افغانستان مربوط به انرژی آن است. سال آینده احتمالاً در حدود یک میلیون مهاجر به‌وطن عودت می‌کنند که دارای سرمایه گزاف بوده و پیغام ما به سکتور خصوصی این است که چگونه این سرمایه‌ها را جذب می‌کنند.

همچنان رئیس‌جمهور به رئیس شرکت برشنا وظیفه سپرد تا در قسمت آیندۀ شرکت برشنا و چگونکی استفاده از منابع داخلی تولید انرژی برق، و هماهنگی فعالیت‌ها با وزارت انرژی و آب، طرح واضح را در خلال دو ماه به‌شورای عالی اقتصادی ارائه نماید.

دراین جلسه همایون رسا وزیر تجارت و صنایع گفت که مشکل عمدۀ ما کمبود انرژی است و تامین انرژی برای پارک‌های صنعتی در پلان‌های کوتاه‌مدت درنظر گرفته‌شود.

شیرباز کمین‌زاده، رئیس اتحادیۀ صنعت‌کاران گفت:"ما آماده هستیم که در تولید وسایل مربوط از جمله کیبل همکاری کنیم. اما برق ستندرد نیست و سالانه در اثر تکان و یا تغییر ولتاژ برق خسارات زیادی را متقبل می‌شویم و در زمینه از ریاست برشنا می‌خواهیم تا توجه مبذول دارند".

حاجی یونس مومند معاون اتاق تجارت و صنایع گفت که سکتور خصوصی حاضر است که در این عرصه سرمایه‌گذاری نماید، و باید برای سرمایه‌گذاری بهتر یک بانک ایجاد شود.

طرح سیستم حلقوی 500هزار ولت انتقال برق افغانستان عملی گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد