عاید-بیش-از-میلیون-افغانی-اداره-ملی-نورم-و-استندرد

گزارش کاری اداره ملی نورم و استندرد نشان می دهد که این اداره طی سال ۱۳۹۷ حدود ۱۱۵ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۹۸۳ افغانی عایدات داشته که به خزانه حکومت واریز شده است.

به گزارش افغان نیوز: احسان جلالزی، معین مالی اداره ملی نورم و استندرد، امروز شنبه( 24 حمل) در برنامه ارایه گزارش کاری سال 97 خود گفت که اکثریت عواید این اداره از بنادر ولایات به دست می آید.

آقای جلالزی تصریح می کند که از میان بیش از 115 میلیون افغانی عواید اداره نورم و استندرد، حدود 109 میلیون افغانی آن از بنادر بزرگ مرکز و ولایات کشور به دست آمده است.

معین مالی اداره نورم و استندرد می افزاید که عدم وجود سیستم پیشرفته لابراتواری برای بررسی محصولات وارداتی باعث شده تا به درآمدهای گمرکی صدمه برسد. به همین دلیل، فساد اداری نیز صورت گرفته است. بنابراین جهت مبارزه علیه فساد، اقدامات لازم و ابتداییه روی دست گرفته شده است.

از سوی هم خواجه جاوید صدیقی، معین تخنیکی اداره نورم و استندرد بر عملی شدن برنامه های امسال تاکید داشت تا مبارزه برای محو فساد اداری در این اداره صورت گیرد.

آقای صدیقی علاوه می کند که اداره نرم استندرد جهت اعتماد سازی، محصولات افغانی از قبیل مواد ساختمانی، غذایی، طبی و غیره حدود 617 علایم استندرد را به وزارت خانه ها معرفی کرده است.

معین تخنیکی این اداره اضافه نمود که 14 کمیته تختیکی نیز در این عرصه کار می کند و همچنان از سکتورهای خصوصی خواسته شده تا کنترل این کمیته را جهت شفافیت کار بدست گیرند.

اداره نرم و استندرد همچنان خاطر نشان می سازد؛ با این که هنوز نظارت و تفتیش بر کارکرد بازار وجود نداشته است اما کار روی مقرره ای نظارت به منظور محو فساد جریان دارد.

از سوی هم، احسان جلالزی، معین مالی از ایجاد شبکه لابراتوار مرکزی خبر داد تا بتواند بر تمامی لابراتوارهای بنادر ولایات کنترل داشته باشند. وی افزود که این مورد از برنامه های است که در اولیت کاری این اداره قرار دارد.

وی می گوید که سالانه حدود 129 قلم اجناس به دلیل نبود لابراتوار و ارتباطات درست با گمرکات و بنادر این اجناس، بدون کنترل و بررسی وارد کشور می شود.

مسوولان این اداره می افزاید که در عین حال قالین های افغانستان به دلیل نداشتن علایم استندرد به نام قالین های ایرانی و پاکستانی به کشورهای اروپایی صادر میشوند.

عاید بیش از 115 میلیون افغانی اداره ملی نورم و استندرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد