عبدالله-تحصیلات-جوانان-باید-مطابق-نیازمندی-جامعه-باشد

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در نشست کمیته‌ اجرایی جوانان و اشتغال‌زایی، گفت که تحصیلات جوانان باید مطابق بازار کار و نیازمندی جامعه باشد.

به گزارش افغان نیوز: نشست کمیته‌ی اجرایی جوانان و اشتغال‌زایی، روز دوشنبه (22 میزان) تحت ریاست عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در قصر سپیدار برگزار شد.

نماینده‌ی وزارت اقتصاد در این نشست پروژه‌ی اشتغال‌زایی (EZ- KAR) را به معرفی گرفت که توسط بانک جهانی تمویل می‌شود و قرار است در زمینه‌های مختلف برای جوانان 13 ولایت کشور زمینه‌ی کار را مساعد سازد.

وزارت‌های اقتصاد و امور خارجه، ریاست ارگان‌های محل و ریاست شهرداری در قسمت توزیع جواز کار و ایجاد مارکیت‌ها، زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذار‌های کوچک، توزیع پاسپورت برای مهاجرین افغانستان و فراهم‌سازی تسهیلات مورد نیاز فعالیت خواهند کرد.

نماینده‌ی صندوق نفوس ملل متحد (UNFPA) از رشد بالای جمعیت، افزایش میزان فقر و نبود شرایط مناسب صحی برای جوانان ابراز نگرانی کرده و تأکید کرد که جوانان افغانستان با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می کنند.

در همین حال معین امور محصلان وزارت تحصیلات عالی گفت که این وزارت از یکسال بدینسو طرح بازنگری نصاب تحصیلی را روی دست گرفته است که تاکنون 50 درصد رشته‌های تحصیلی بازنگری و محتوای آن مطابق بازار کار ارائه شده است.

نماینده‌ی وزارت تحصیلات عالی افزود که کار روی رشته‌های تحصیلی باقی مانده نیز جریان دارد و به زودی تغییرات گسترده‌ در نصاب تحصیلی کشور به میان خواهد آمد.

نماینده‌ی وزارت خارجه گفت که یک مرکز تعلیمات مسلکی از جرمنی توافق کرده است تا برای آموزش جوانان افغانستان به کشور بیاید.

در همین حال، عبدالله عبدالله؛ رییس اجراییه کشور در نشست کمیته‌ی اجرایی جوانان و اشتغال‌زایی گفت که یکی از دلایل عمده بیکاری جوانان در کشور، کاربردی نبودن شماری از رشته‌های تحصیلی بوده است، تحصیلات جوانان باید مطابق بازار کار و نیازمندی جامعه باشد.

آقای عبدالله رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست به اداره‌های مربوط هدایت داد تا در قسمت عملی‌سازی برنامه‌ها جدیت و سرعت کافی داشته باشند.

وی افزود که به دلیل کمبود بودجه نمی‌توان به تمام مشکلات در کشور رسیدگی کرد، اما وزارت‌ خانه‌‌ها باید در زمینه‌ی مصرف بودجه اولویت‌ها را در نظر گیرند.

رییس اجراییه کشور هدایت داد تا فراهم‌سازی زمینه‌ی تعلیمات مسلکی در اجندای جلسه بعدی قرار گرفته و همزمان وزارت‌های امور خارجه و کار و امور اجتماعی پلان عملی‌سازی آنرا روی دست گیرند.

عبدالله: تحصیلات جوانان باید مطابق نیازمندی جامعه باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد