عدم-بیلانس-تجارتی-عامل-فقر-اقتصادی-در-کشور-است

رییس اتاق های تجارت و صنایع می گوید: صادرات ستون فقرات اقتصاد کشور است و تا زمانی واردات بیشتر از صادرات باشد ضعف اقتصادی در جامعه حاکم خواهد بود ، و افغانستان برای رشد اقتصاد صادرات خویش را افزایش دهد.

به گزارش آژانس افغان نیوز: عتیق الله نصرت رییس اتاق های تجارت و صنایع کشور امروز دوشنبه (2 حوت) در نخستین نشست مشورتی طرح استراتیژی ملی صادرات افغانستان با حمایت اتحادیه اروپا که در کابل برگزار شده بود گفت: در جریان 16 سال گذشته دولت نتوانسته برای رشد صادرات محصولات داخلی اقدام کند.

رییس اتاق های تجارت و صنایع تصریح نمود عدم حمایت دولت باعث صدور مواد خام و راه درآمد برای کشور های خارجی از محصولات افغانستانی شده است.

آقای نصرت ضمن یادآوری از سرازیر شدن  میلیون ها دالر به کشور گفت: " کشور های خارجی با حمایت دولت شان توانسته اقتصاد و تجارت خود را با محصولات ناچیز رشد دهد؛ اما افغانستان به دلیل عدم حمایت دولت و سرازیر شدن میلیون ها دالر و با داشتن بیشترین منابع و معادن و بهترین محصول هنوز نتوانسته در عرصه صادرات کامیاب باشد.

او همچنان علاوه کرد، 95 درصد واردات و 5 درصد صادرات برای یک کشور در حال توسعه قناعت بخش نیست و افغانستان باید در صدد فروش محصولات خود جهت کسب عواید دولت باشد.

عتیق الله نصرت تاکید می کند که نبود حمایت لازم و پالیسی از سوی دولت درصادرات، عدم دسترسی به قرضه های بزرگ جهت سرمایه گذاری و احیای مجدد بانک انکشاف صادراتی، عدم دسترسی زمین، برق و زیربناها، نبود سردخانه ها و غیر استاندارد بودن بسته بندی های محصول از مشکلات عمده صد راه صادرات کشور می باشد.

رییس اتاق های تجارت خاطر نشان ساخت مزاکره با کشورهای خارجی و نیز حل مشکلات ویزه برای تاجران افغانستانی باعث رشد صادرات خواهد شد که تجاران ما نمی توانند به راحتی کالا و محصولات داخلی را به خارج از کشور صادر نماید.

قربان حقجو معین تجارتی وزارت تجارت ضمن تایید اینکه افغانستان یکی از کشورهای غنی از محصولات زراعتی و صنایع دستی می باشد اصافه نمود که مشکلات زیاد صد راه صادرات افغانستان وجود دارد که در مرحله اول باید موانع را از سر راه اقتصاد خود برداریم.

آقای حقجو افزود: فراهم آوری تسهیلات ، شناسایی توانایی های رقبای بزرگ در عرصه کمیت و کیفیت محصول و قیمت گذاری های مناسب برای محصولات داخلی در بازار رقابتی می تواند افغانستان را به بازار تجارتی جهان معرفی نماید.

عدم بیلانس تجارتی عامل فقر اقتصادی در کشور است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد