عدم-هماهنگی-بین-نهاد-ها؛-دهات-را-عقب-مانده-بار-آورده-است

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد کشور میگوید که عدم هماهنگی میان ادارات دولتی، نهادهای خصوصی و منابع تمویل آن؛ باعث شده تا در بعضی مناطق کشور کم کاری صورت گیرد.

به گزارش افغان خبر: وزیر اقتصاد کشور در نشست مطبوعاتی " نشر گزارش فعالیت های موسسات غیر دولتی 94" گفت میزان مصارف در ولایات به صورت غیر متوازن انجام شده که تفاوت آن نزدیک به 200 میلیون دالر است.

آقای مراد ولایت‌های" کابل، تخار، بدخشان، بامیان و ننگرهار" را از جمله ولایت های گفت که بشترین میزان مصارف در آنها صورت گرفته است اما ولایت‌های" پکتیا، نورستان، نمیروز، فراه و میدان وردک" کم ترین میزان مصارف را به خود اختصاص داده اند.

وزیر اقتصاد کشور نشر گزارشات را به عنوان یک اصل اساسی برای بهبود شفافیت، حساب دهی و اطلاع رسانی برای مردم، حکومت و تمویل کننده‌گان به حساب میاورد و میگوید که گزارشات میتواند به تدوین برنامه‌ها و پالیسهای استراتژیک در سطح ملی کمک کند.

این مقام حکومتی از ثبت و راجستر شدن 2144 موسسه که از آن جمله 1867 موسسه داخلی و 275 موسسه خارجی خبر میدهد و میگوید که در سال گذشته 351 موسسه که 339 موسسه داخلی و 12 موسسه خارجی به ثبت رسیده است.

به گفته مقامات وزارت اقتصاد 4135 پروژه مختلف که 2595 پروژه آن به ارزش 586 میلیون دالر توسط موسسات خارجی و 1537 پروژه آن به ارزش 234 میلیون دالر توسط موسسات داخلی به نقاط مختلف افغانستان تطبق شده است.

این مقام نخست وزارت اقتصاد میگوید که موسسات در مجموع 820 میلیون دالر در چهار بخش" صحت، تعلیم و تربیه، زراعت و خدمات اجتماعی" در سراسر کشور به مصرف رسانده است.

وزیر اقتصاد میگوید در بخش خدمات اجتماعی 390 میلیون دالر، در بخش صحت 250 میلیون دالر، در بخش تعلیم و تربیه 127 میلیون دالر و در بخش زراعت 51 میلیون دالر پول به مصرف رسیده است.

عبدالستار مراد میگوید موسسات غیر دولتی با" 76509" تن کارمند که از جمله"16144" تن آنان را بانوان تشکیل میدهد فعالیت دارند.

در همین حال فیوناگال رئیس موسسه اکبر میگوید که موسسه اکبر برای آسیب دیده‌گان و افراد نیازمند در چهار زون با 150 بخش فعالیت دارد.

این نماینده موسسه اکبر میگوید که مشکلات که سد راه موسسات میشود" فساد اداری و بورکراسی یا کاغذ پراکنی در ادارات دولتی" باعث میشود که کار این موسسات به کندی به پیش برود.

با این همه عبدالستار مراد وزیر اقتصاد کشور از گزارشات سال 2016 در اویل ماه حمل سال آینده خبر میدهد و میگوید که گزاشات بعدی مفصل تر از این گزارشات خواهد بود.

عدم هماهنگی بین نهاد ها؛ دهات را عقب مانده بار آورده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد