عفو-بین‌الملل-خواستار-آزادی-خبرنگاران-در-قید-ا-ا-شد

سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون‌مرز  خواستار رهایی چهار خبرنگار بازداشت شده در ولایت‌های خوست و غزنی شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت ۳ خبرنگار از ولایت‌ خوست و یک خبرنگار در ولایت غزنی روز ( جمعه، ۷ ثور) در خبرنامه‌ای از حکومت سرپرست افغانستان خواسته است که خبرنگاران بازداشت شده را باید بدون قید و شرط آزاد نماید.
این سازمان گفته است که امارت اسلامی باید از تخریب کامل آزادی بیان در افغانستان جلوگیری کند و هیچ خبرنگاری نباید به خاطر انجام وظیفه‌اش بازداشت و زندانی شود.
این سازمان بین‌المللی از کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست خواسته است که به دو شبکه تلویزیونی (بریا و نور) که نشرات آنها تعلیق شده باید اجازه فعالیت دوباره دهد.
در همین رابطه‌، سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان رهایی چهار خبرنگار رادیویی و دو تلویزیونی خصوصی شده است.
این سازمان در خبرنامه‌ای از اسماعیل سادات، وحیدالله معصوم حبیب‌الرحمن تاثیر و احسانالله تسل نام برده و خواهان اجازه فعالیت تلویزیون‌های نور و بریا شده است.
از سوی هم‌، وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی تایید می‌کند که سه خبرنگار را در خوست به علت پخش موسیقی در برنامه و تماس زنان در برنامه‌های تفریحی بازداشت کرده و آنان را به دادگاه معرفی خواهند کرد.
ریاست امر به معروف حکومت سرپرست در ولایت خوست در اعلامیه‌ای گفته است که برای رسانه‌ها در این ولایت توصیه کرده بود تا از نشر موسیقی در برنامه‌ها و همچنین تماس زنان در برنامه‌های تفریحی خودداری کنند اما؛ به باور این ریاست، برخی از رسانه‌ها این دستور را نقض کرده‌اند.
در همین حال، کمیته حفاظت از خبرنگاران نیز از امارت اسلامی خواسته است که این خبرنگاران را بدون قیدوشرط آزاد نمایند و تاکید کرده است که با توجه به وعده‌های نخست حکومت سرپرست  مبنی بر اجازه آزادی مطبوعات، سرکوب با موارد متعدد سانسور، ضرب وشتم ، و دستگیری خودسرانه خبرنگاران و همچنین محدودیت برای خبرنگاران زن بدتر شده است.
با این حال، حکومت سرپرست اسماعیل سعادت خبرنگار رادیو ناز، وحیدالله معصوم، خبرنگار رادیو اقراء و احسان الله تسل خبرنگار رادیو خلکو غژ (صدای مردم) را به روز دوشنبه هفته گذشته بازداشت کردند.
بر بنیاد گزارش‌های نشر شده در بیش از دونیم سال گذشته، بیش از نیمی از رسانه‌های ثبت شده در افغانستان بسته شده و بیشتر خبرنگاران کار خود را ترک کردند.
در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل افزوده است که فضای آزادی بیان در دونیم سال گذشته به شدت کاهش یافته است و از اگست سال گذشته میلادی بیش از ۸۰ درصد از زنان خبرنگار به دلیل افزایش محدودیت‌ها توسط مقام‌‌های امارت اسلامی، رسانه‌ها را ترک کردند.

عفو بین‌الملل خواستار آزادی خبرنگاران در قید ا.ا شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد