علت-پرچوی-برق-کابل؛-افزایش-مصرف-و-قطع-برق-وارداتی

مسوولان ریاست برشنا، دلیل قطع برق در شهر کابل طی هفته های اخیر را، عدم وصل نمودن لین برق وارداتی تاجیکستان و افزایش مصرف باشندگان کابل عنوان کرده و می¬گویند که برق فعلی جواب¬گوی نیازمندی های مردم نیست.

به گزارش افغان نیوز: وحیدالله توحیدی، سخنگوی ریاست برشنا در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح کرد که علت افزاش پرچوی های برق کابل در هفته های اخیر، پایین آمدن سطح تولیدات برق داخلی و همچنان وصل شدن لین برق وارداتی به صورت موقت می باشد.

آقای توحیدی به پایتخت نشینان اطمینان داد که تا چند روز دیگر با وصل شدن لین برق وارداتی تاجیکستان و افزایش تولیدات داخلی، مشکلات پرچوی برق به صورت کامل حل خواهد شد. به گفته او، در حال حاضر نیازمندی های پایتخت ۵۴۵ میگاوات برق ضرورت دارد و حدود ۲۶۰ میگاوات کاهش یافته است.

وی تاکید کرد، « ریاست برشنا، برای بیرون رفت از این معضل راهکار های کوه مدت و دراز مدت را با نصب کردن سولر های آفتابی و تولید انرژی در کابل و سایر ولایت های کشور مدنظر گرفته و در حال اجرا و کار عملی آن آغاز شده است.»

از سوی هم، پرچوی های برق در کابل کارخانه های تولیدی را نیز با مشکلات روبرو کرده است. شماری از مالکان کارخانه های تولیدی سنگ مرمر در کابل می­گویند که پرچوی های برق روزانه صدها هزار افغانی به آنان خساره وارد کرده اند.

عوض محمدی، مسئول کارخانه مرمرستان در کابل می­گوید که ولتاژ برق به صورت کلی ضعیف است و تمام کارخانه ها را با مشکل روبرو کرده است. هرچند وعده های از سوی حکومت برای رفع این مشکل داده شده اما تاکنون عملی نشده است.

این در حالی است که پیش از این نیز شهروندان کابل، بخصوص در ایام زمستان با مشکلات سکتگی برق مواجه بودند و سالانه از بابت قطع شدن برق خسارات هنگفتی را متقبل می شدند.

گفتنی است که مسئولان شرکت برشنا افغانستان بار ها تاکید کرده اند که ناامنی ها، کاهش آب در بندهای برق و افزایش میزان مصرف برق شهروندان کابل، از دلایل اصلی این مشکل است.

به گفته آقای توحیدی، برای حل مشکلات امنیتی که هر ازگاهی سبب قطع برق در ولایت های مختلف می­شود، برنامه­ای را برای خودکفایی هر ولایت در تولید برق طرح کرده اند که تا چند سال دیگر عملی خواهد شد. تولید برق آفتابی و تولید انرژی بادی بخش بزرگی از این برنامه شرکت برشنا است.

 

علت پرچوی برق کابل؛ افزایش مصرف و قطع برق وارداتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد