عواید-اداره-هوانوردی-۹-درصد-کاهش-یافته-است

اداره هوانوردی ملکی می‌گوید که کاهش پروازهای عبوری از فضای کشور به دلیل گسترش ویروس کرونا باعث شده که امسال ۶۰ میلیون افغانی کثر عواید داشته باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمد قاسم وفایی‌زاده، رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی، امروز( شنبه، ۴ دلو) در برنامه حساب دهی دولت به ملت گفت که در آغاز سال، عواید این اداره ۱۳ میلیارد افغانی پیش بینی شده بود؛ اما به دلیل گستروش ویروس کرونا عواید جمع آوری شده به ۵ میلیارد ۱۷۱ میلیون افغانی رسیده که ۹ درصد کاهش را از هدف تعیین شده نشان می‌دهد. 
آقای وفایی زاده افزود که شرکت‌های هوایی کشور در لیست‌ سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد و اداره هوانوردی ملکی در جریان امسال برای خارج شدن از این لیست؛ روی تشکیلات، شاخصه‌های امنیتی و مصوونیتی کار کرده است. 
وی تاکید کرد که در سال روان؛ بودجه عادی این اداره ۴۸۱میلیون افغانی بود که ۸۶.۳ درصد آن به مصرف رسیده و بودجه انکشافی اداره هوانوردی ملکی ۷.۹ میلیارد افغانی بود که ۹۰.۳ درصد آن به مصرف رسیده و ۸.۷ درصد آن به دلیل تاخیر در امضا قرارداد‌ها مصر نشده و به سال آینده باقی مانده است. 
آقای وفایی زاده گفت: توقع اداره هوانوردی این بود که در جریان امسال ۱۰۰هزار پرواز عبوری از فضای افغانستان صورت گیرد؛ اما به دلیل گسترش ویروس کرونا، پروازهای عبوری به۶۴ هزار پرواز کاهش یافته و این اداره امسال ۵۳ هزار پرواز داخلی و ۳۵ پرواز بین‌المللی داشته است.  
رییس اداره هوانوردی ملکی افزود که در سال روان، ۲۹۴ هزار دالر امریکایی از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی و  ۵۵ میلیون دالر از میدان هوایی قندهار که قرار بود به بیرون از کشور قاچاق شود، کشف و ضبط گردیده است. 
آقای وفایی زاده همچنان در این نشست هر نوع پرواز و نشست هواپیماهای ناشناس را در میدان هوایی حامدکرزی رد کرده و گفت که هیچ پرواز غیر قانونی از فضای کشور صورت نمی‌گیرد. زیرا کنون ۷۰درصد پروازهای بین‌المللی از طریق میدان هوایی حامد کرزی صورت می‌گیرد. 
او در مورد مشکلات شرکت‌ هوایی آریانا گفت که عدم سرمایه گذاری از چالش‌های عمده این شرکت است و تلاش‌ها جریان دارد تا شرکت العربیه روی شرکت هوایی آریانا سرمایه گذاری نماید. 
بااین‌حال، در سراسر کشور ۶۴ میدان هوایی بزرگ و کوچک وجود دارد که از این میان ۴ میدان هوایی آن بین‌المللی است. هم اکنون  از ۲۵ میدان هوایی کشور  عملیات تجارتی صورت می‌گیرد.

این درحالی است که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در جریان سخنرانی نماز جمعه، روز (۳ دلو) در کابل مدعی شد که "هواپیمای بی‌نام و نشان در میدان هوایی بین‌المللی کابل نشست و برخاست می‌کند که در قاچاق دست دارند و امنیت آن از سوی نیروهای خاص تامین می‌شود و در هنگام بارگیری این هواپیما از کارمندان امنیتی میدان هوایی کابل خواسته می‌شود تا ساحه را ترک کنند."

عواید اداره هوانوردی ۹ درصد کاهش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد