عواید-درصدی-از-طریق-تجارت-محصولات-زراعتی

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری کشور می گوید که از ۲۳ میلیون دالر عواید سال گذشته حدود ۹۳ درصد آن از طریق صادرات محصولات زراعتی بدست آمده است.

به گزارش افغان نیوز: نصیر احمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالدی کشور امروز یکشنبه (26، حمل) طی یک کنفرانس خبری، گزارش سال 1397 را با مردم و رسانه های شریک کرد.

آقای درانی در حالی از درآمدهای ناشی از محصولات زراعتی در سال گذشته ابراز خرسندی می کند که به گفته وی؛ 60 درصد زمین های کشاورزی به دلیل خشکسالی های سال های گذشته از بین رفته است.

درانی می افزاید که خشکسالی ها در 16 ولایت افغانستان 78درصد و در 10 ولایت دیگر 64 درصد محصولات زراعتی را نابود نموده که بیشترین متضرین آن در سال های گذشته، ارگان های دولتی و سکتور زراعت بوده است.

وی همچنان خاطر نشان ساخت که سکتور زراعت  1.7 درصد کسر واردات در سال گذشته داشته است که یک امیدواری از افزایش محصولات داخلی کشور را نشان می دهد.

نصیر احمد درانی اظهار داشت که حدود 235 شبکه آبرسانی برای زمین های کشاورزی و 3 کانال بزرگ در خوش تپه و موسی قلعه از دستاوردهای سال گذشته این وزارت بوده که با ایجاد این کانال ها حدود 6 میلیون زمین کشاورزی زیر آب می رود.

درانی تاکید نمود که توزیع 2هزار تن گندم و 50 هزار مواد خوراکه حیوانی برای بیجا شدگان خشکسالی های اخیر در ولایت های متضرر از دست آورد دیگر این وزارت محسوب می شود.

او اضافه کرد که ایجاد ساختمان کمپلکس، تاسیس نقشه خاک شناسی در 12 ولایت، توزیع 4 فارم 9 هزارو400 تخم بذری برای دهاقین، اعمار 5 مسلخ برای امنیت گوشت، ایجاد ذخیره گندم برای مصونیت غذایی، ایجاد 4 باب فارم مرغداری، 400 باب کشمش خانه و باغداری از جمله دستاوردهای این وزارت در سال گذشته بوده است.

اقای درانی همچنان زعفران و آلویرا را بدیل کشت مواد مخدر در سال گذشته عنوان نموده و می گوید که در این سال؛ بهترین، پردرامدترین و مداوم ترین جایگزین مواد مخدر برای کشاورزان ولایت های ناامن بود که در سال گذشته در ولایت های بادغیس و ننگرهار این برنامه تطبیق شد.

عواید 93 درصدی از طریق تجارت محصولات زراعتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد