عواید-سالانه-سنگ-مرمر-میلیون-دالر-می-شود

رییس جمهور غنی در جلسۀ شورای عالی اقتصاد گفت که وزارت‌های معادن و پترولیم و تجارت و صنایع و همچنان اتاق تجارت روی سنگ مرمر کار کنند و ما می‌توانیم مبلغ ۵۰۰ میلیون دالر سالانه از صادرات آن، عواید حاصل کنیم.

به گزارش افغان نیوز: جلسۀ شورای عالی اقتصاد به‌‌ریاست محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، در ارگ دایر گردید.

دراین جلسه، روی گزارش پیرامون چگونگی کاهش و افزایش تعرفه و تاثیرات اقتصادی آن، طرح پیشنهادی سرمایه‌گذاری صنعت پیش‌ساخت توسط شرکت حبیب گلزار و گزارش پروژۀ ساختمانی فاز اول مکروریان پنجم، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رییس جمهور غنی از وزارت تجارت و دیگر نهادهای مربوطه خواست تا برای صادرات میوه‌جات و سبزی‌جات، طرح واضح خویش را ترتیب کنند. وی افزود که بازارهای قزاقستان و روسیه برای دریافت سبزی‌جات و میوه‌جات افغانستان، باز است.

همچنان، رئیس‌جمهور گفت که ازبکستان در قسمت کاهش تعرفه با افغانستان همکاری می‌کند و بعضی محلات را در ترمذ در اختیار افغانستان می‌گذارد تا میوه‌جات و سبزی‌جات خویش را بسته بندی کند.

وی افزود که وزارت‌های معادن و پترولیم و تجارت و صنایع و همچنان اتاق تجارت روی سنگ مرمر کار کنند و ما می‌توانیم مبلغ ۵۰۰ میلیون دالر سالانه از صادرات آن، عواید حاصل کنیم.

آقای غنی تصریح کرد که در رابطه به انتقال انرژی هم پیشرفت های خوبی صورت گرفته و پروژه کاسا یک هزار و تمدید لین برق ۳۰۰ میگاوات برق ترکمنستان به پاکستان و انتقال برق از سرخان ازبکستان به پلخمری که مشکلات کمبود برق در ولایات شمالی، کابل، ننگرهار و شمار دیگر از ولایات را حل خواهد کرد، در مراحل پایانی قرار دارند.

رئیس‌جمهور با اشاره بر اینکه در پروژۀ فایبر نوری هم پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، گفت که انتقال انرژی برای ما اهمیت خاص دارد و ما می‌توانیم به اندازۀ گمرکات در این بخش عواید داشته باشیم.

سپس نجیب الله وردک معین گمرکات وزارت مالیه در خصوص چگونگی کاهش و افزایش تعرفه و تاثیرات اقتصادی آن از جمله چارچوب حقوقی اتخاذ سیاست‌های تعرفوی، باند تعرفوی، مجالس کمیتۀ تعرفه در سال ۱۳۹۶، کاهش تعرفۀ هشت قلم سنگ‌های صادراتی، افزایش تعرفوی ۳۳ قلم زراعتی، کاهش تعرفه ۴۰۴ قلم تجارتی، افزایش و کاهش تعرفه شیر، گندم و مرغی دانۀ وارداتی و کاهش نرخ تعرفوی ۵ قلم مواد نفتی به جلسه معلومات ارائه کرد.

عواید سالانه سنگ مرمر 500 میلیون دالر می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد