عواید-میلیون-دالری-مخالفان-مسلح-از-معادن-ولایت-ننگرهار

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مخالفین مسلح دولت در سال ۲۰۱۶ میلادی از استخراج معادن ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار ۴۶ میلیون دالر درآمد داشته اند.

به گزارش افغان خبر؛ شبکه مبارزه علیه فساد اداری امروز (چهارشنبه ۱۳ دلو) در یک برنامه خبری در کابل اعلام کرد؛ مخالفین دولت  در سال 2016 میلادی روزانه ۵۰۰ موترلاری از معدن ولایت ننگرهار استخراج کرده و به کشور پاکستان انتقال داده اند.

این شبکه بیان داشت؛ بیشترین مورد استخراج شده، سنگ سفید می‌باشد که از ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار استخراج و از شاهراه های که در کنترول دولت است به خارج از کشور انتقال داده شده است.

این تحقیق نشان می‌دهد؛ مافیای معادن در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود هفتصد و پنجاهزار (۷۵۰.۰۰۰) تُن سنگ سفید را به طور غیرقانونی استخراج نموده و به کشور پاکستان و کشورهای اروپایی انتقال دادند.

خان زمان امرخیل، رییس شبکه مبارزه علیه فساد اداری گفت؛ این اداره تحقیق را در شرق افغانستان در ولایت ننگرهار و بدخشان انجام داده است که به اساس این تحقیق در ولایات ننگرهار و بدخشان استخراج غیرقانونی به شکل گسترده صورت می گیرد.

ذبیح الله وردک، عضو این شبکه نیز افزود که حکومت در راستای استخراج و قاچاق معادن توجه جدی نمی کند.

به گفته وی در اکثر مناطق افغانستان معادن به شکل غیرقانونی و غیر حرفه ای استخراج و قاچاق می شود.

سمیرالله پوپل، عضو این شبکه گفت که تاهنوز روزانه به تعداد ۵۰۰موتر لاری که هر موتر حاوی ۴۵تنُ سنگ سفید می باشد از سرحدات افغانستان عبور و به بازار های اروپایی و کشورهای همسایه می رسند.

او می گوید که مخالفان مسلح دولت و زورمندان در سال ۲۰۱۶ میلادی مبلغ ۴۶میلیون دالر تنها از معادن ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار بدست آورده است که این وضعیت نگران کننده بوده و تاثیرات منفی بالای حکومت داری و امنیت دارد.

آقای پوپل گفت که مافیای معادن توانست که با همکاری والی پیشین ولایت ننگرهار در مقابل پول گزاف از وزارت معادن و پطرولیم جواز انتقال یکصدهزار(۱.۰۰۰) تنُ سنگ سفید را بدست بیاورند که یکبار به ارزش ۲میلیون دالر سند را انتقال دادند.

شبکه مبارزه علیه فساد اداری می گویند که زورمندان در حکومت، پارلمان و در ولایات دست به استخراج وقاچاق معادن می‌زنند و بیشترین سود را گروه های مخالف مسلح از آن می برند.

گفتنی است که ناامنی و نبود زیرساخت‌‌های مورد نیاز باعث شده که ذخایر معدنی افغانستان عمدتاَ دست‌نخورده باقی بمانند که براساس گزارش ها حدود ۱۰ هزار ذخایر معادن از کنترول دولت خارج است.

گفته می شود که ارزش ذخایر معادن افغانستان به سه هزار میلیارد دالر خواهد رسید که این منابع شامل سنگ جواهر، فلزات گرانبها، مس، سنگ مرمر، سنگ آهن، سنگ سفید و دیگر منابع می‌شود.

قبل ازاین نیز گزارش های وجود داشت که گروه های مخالف دولت یک سوم منابع مالی خود را از طریق استخراج و قاچاق معادن بدست می آورند.

این درحالی است که در پانزده سال گذشته بیشترین ذخایر معادن کشور به صورت غیر قانونی استخراج و قاچاق شدند که در زمان حکومت جدید روند استخراج و قاچاق معادن ممنوع اعلام شده است اما هنوزهم زورمندان در درون نظام دست به این کار میزنند.

عواید 46میلیون دالری مخالفان مسلح از معادن ولایت ننگرهار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد