غارت-گنجینۀ-طلایی،-پشتوانۀ-پول-افغانستان

رییس مجلس نماینده‌گان با ابراز نگرانی می‌گوید: گنجینۀ طلایى باختر که پشتوانۀ پول افغانستان است، در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش افغان نیوز: میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان و برخى از اعضاى این مجلس در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۸ دلو) شان می‌گویند: گنجینۀ طلایى باختر که پشتوانۀ پول افغانستان است، در معرض خطر قرار دارد و هیچ ضمانتى وجود ندارد که از طریق میدان‌هوایی بین‌المللی حامد کرزی به بیرون از کشور قاچاق نشود.

آقای رحمانی تأکید می‌کند که گنجینۀ طلایى باختر باید به یکى از کشورهاى معتبر به گونۀ امانت انتقال داده شود؛ زیرا به گفتۀ او، بانک مرکزى مورد اعتماد نیست.

گنجینۀ باختر پس از یک سفر سیزده‌ساله برای نمایش در ۱۳ کشور با ۳۵۰ میلیون افغانی عواید به کشور برگردانیده شده ‌است. 

این گنجینه، یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های طلایی جهان باستان دانسته می‌شود که ۴۲ سال پیش در منطقۀ «طلاتپه» در شمال شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان کشف شد.

این گنجینه زیورات طلایی ا‌ست که از یک گورستان شاهی که هفت جسد با هزاران قطعه طلا تزیین شده بودند، به‌دست آمد. 
گنجینۀ باختر شکوه و جلال و زنده‌گی مرفه و ثروت‌مند کوشانیان را نشان می‌دهد که اجساد اشرف‌زاده‌گان‌شان را با هزاران قطعۀ نفیس طلایی دفن می‌کردند.

این گنجینه با بازمانده‌های باستانی تپۀ آی‌خانم تخار، زرگران بلخ و بگرام کابل در جریان سیزده‌سال در ۲۴ موزیم در ۱۳ کشور به نمایش گذاشته شدند که ۳۵۵ میلیون افغانی عواید به هم‌راه آورده است.

حکومت گنجینۀ باختر را هشت ماه پیش به کشور برگرداند تا برای نمایشگاه مشترک راه ابریشم با کشورهای منطقه آماده‌گی بگیرد و نیز بازمانده‌های باستانی دوره‌های بودایی، اسلامی و سایر تمدن‌ها را برای نمایش به بیرون از افغانستان آماده و انتقال بدهد.

این درحالی است که پنج روز قبل، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز در جریان سخنرانی نماز جمعه در کابل مدعی شد که هواپیمای بی‌نام و نشان در میدان هوایی بین‌المللی کابل به منظور قاچاق نشست و برخاست می‌کند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، روز گذشته در صفحه فسبوک‌اش نوشت که خروج اسعار از میدان هوایی کابل شایعه اما از بنادر رسمی و غیر رسمی یک واقعیت تلخ است.

غارت گنجینۀ طلایی، پشتوانۀ پول افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد