غنی-افغانستان-سالانه-یک-میلیارد-دالر-صادرات-دارد

رییس جمهور غنی در مراسم «انتقال نخستین محموله صادراتی افغانستان به هند از طریق بندر چابهار» در ولایت نیمروز گفت که در حال حاضر افغانستان سالانه به ارزش یک میلیارد دالر صادرات دارد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز یک شنبه(5، حوت) گفت که در حال حاضر افغانستان سالانه به ارزش یک میلیارد دالر صادرات دارد و هدف تعیین شده برای صادرات در سال پیش‌رو، دو میلیارد دالر است.

آقای غنی تأکید کرد که نیمروز کنونی، نیمروز ۱۸ سال و ۴ سال پیش نیست و تغییر کرده است. آقای غنی دلیل آنچه پیشرفت‌های ملموس عنوان می‌کند را تغییر دیدگاه حکومت‌داری و نوع ارتباط دولت با سکتور خصوصی و همسایه‌ها می‌خواند.

وی در این مراسم گفت که ولایت نیمروز از ولایت محروم به یک ولایت کلیدی و به یکی از مراکز تجارتی افغانستان تبدیل می‌شود.

رییس‌جمهور غنی هم‌چنان با اشاره به راه ابریشم تأکید کرد که برای نسل‌های پیشین، این راه افسانه‌ای بود که امروز به واقعیت تبدیل شده است و افغانستان را به چهارراه آسیا تبدیل کرده است.

اشرف غنی از دولت‌های هند و ایران به ‌خاطر ایجاد سهولت‌ها در مسیر چابهار و از ترکیه به‌ خاطر همکاری در ایجاد مجدد راه ابریشم سپاس‌گزاری کرد.

رییس‌جمهور هم‌چنان تأکید کرد که پیش از این، از افغانستان همواره به عنوان سرزمین فساد، خشونت و بی‌کفایتی یاد می‌شد، اما این کشور حالا به مرکز تحرک تبدیل شده است. آقای غنی گفت که افغانستان در معیارهای بانک جهانی اولین مقام را در زمینه اصلاحات اقتصادی به دست آورده است.

او هم‌چنان از تلاش برای خودکفای توسط دولت سخن زد و گفت که برای رسیدن به این هدف، در بخش تدارکات ملی ۱۸ میلیارد افغانی صرفه‌جویی شد و در سال جاری برای نخستین‌بار ۹۲ درصد بودجه افغانستان به مصرف رسید که به گفته آقای غنی، این نشان‌دهنده تحول و حرکت به سوی خودکفایی است.

غنی: افغانستان سالانه یک میلیارد دالر صادرات دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد