غنی-دهقانی-باید-به-علم-مبدل-شود

رییس جمهور غنی در مراسم جشن “روز دهقان” گفت که دهقانی باید به علم مبدل شود و وسایل زراعتی تغییر و عصری گردد و در این زمینه، وزارت زراعت با دهاقین مشترکاً کار کند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور شام روز گذشته در پایان مراسم جشن “روز دهقان” که تحت عنوان “کشور من، دهقان من” برگزار گردیده بود، با شماری از دهاقین کشور دیدار کرد.

وی افزود که از زمین های وافر کشور استفاده زیاد نشده است، ما برنامه های روی دست داریم تا برای تمام دهاقین زمینۀ توزیع قباله شرعی را فراهم سازیم و باید جایداد دهاقین محفوظ گردد.

محمد اشرف غنی بااشاره محصول زراعتی کچالو در ولایت بامیان گفت که دستگاه ها تولید چپس در حال ایجاد است و باید از واردات چپس خارجی جلوگیری صورت گیرد. وی افزود: باید تخم های اصلاح شده به دسترس دهاقین قرار گیرد، تا سطح تولیدات زراعتی بیشتر شود.

رئیس جمهور گفت: تولیدات زعفران در چین بازار پیدا کرده است و باید بازاریابی در این محصول زراعتی و سایر محصولات بیشتر گردد. وی افزود که جلغوزه از انحصار بازار پاکستان بیرون شود و اگر در زمینۀ بازاریابی زعفران، جلغوزه، بادام و زیره توجه صورت گیرد، سالانه کشور ما نزدیک به دو میلیارد دالرعواید بدست خواهد آورد.

رئیس جمهور با اشاره به میکانیزه شدن زراعت، گفت که دهقانی باید به علم مبدل شود و وسایل زراعتی تغییر و عصری گردد و در این زمینه، وزارت زراعت با دهاقین مشترکاً کار کند.

وی در خصوص بازاریابی به محصولات زارعتی دهاقین گفت که باید بازاریابی به سه محور- بازار ملی، بازار منطقوی و بازار بین المللی استوار باشد و در قسمت بازار ملی به تولیدات داخلی ۲۵ در صد ترجیح داده شده است و همه نهادهای دولتی به شمول وزارت های دفاع ملی و امور داخله از تولیدات داخلی استفاده خواهند کرد.

رئیس جمهور به وزارت زراعت هدایت داد تا تمام اتحادیه های زراعتی را تثبیت و این اتحادیه ها باید دارای مهر و امضای مشخص باشند.

وی با تاکید بر اینکه بازاریابی به محصولات زراعتی کشور، وظیفه ماست، در رابطه به بازار منطقوی گفت که اکنون بازارهای منطقوی به روی محصولات زراعتی افغانستان باز شده است و در شهر ترمذ ازبکستان بازار بسته بندی تولیدات زراعتی افغانستان گشایش می یابد و باید کیفیت این بسته بندی ها استندرد شود.

رئیس جمهور کشور در رابطه به بازار بین المللی گفت که با کشورهای اروپایی و همچنان عربستان و امارات متحدۀ عربی در حال مذاکره هستیم تا به تولیدات افغانستان بازاریابی صورت گیرد و دهلیز هوایی با عربستان و امارات متحدۀ عربی نیز گشایش خواهد یافت.

در این مراسم نصیر احمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری نیز صحبت کرد و از توجه رئیس جمهور در زمینه رشد و تقویت زراعت تشکر کرده، گفت که راه یابی محصولات دهاقین افغانستان در بازارهای بین المللی از طریق دهلیز هوایی، در رشد و تقویت سکتور زراعت کمک کرده است.

سپس خانم مشتری، عبدالحمید و علی گل به نمایندگی از دهاقین کشور صحبت کردند و از رئیس جمهور و رهبری وزارت زراعت بخاطر توجه شان به سکتور زراعت و دهاقین کشور تشکر نمودند.

آنان خواهان ایجاد بیشتر سردخانه ها، پروسس و بسته بندی میوه جات و سبزیجات و همچنان بازاریابی به محصولات زراعتی شان شدند.

غنی: دهقانی باید به علم مبدل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد