غنی-مهاجرین-افغان-سرمایه-ملی-محسوب-می-شوند

رییس جمهور غنی تاکید نمود که مهاجرین افغان باید بحیث یک ثروت دیده شود، زیرا سرمایه ملی اند و باید از آن ها استفاده صورت گیرد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در مراسم اختتامیۀ سمپوزیم مدیریت تخصصی مهاجرت که تحت عنوان "درس های از بهترین تجارب کشورهای جهان" برای دو روز در ارگ برگزار گردیده بود، گفت: از دیدگاه عاطفی و احساسی و هم از دیدگاه ملی، مهاجرت بیرونی و داخلی یکی از عمده ترین مسایل مردم افغانستان است.

وی تصریح نمود که رنج آواره گی رنج مشترک مردمان این سرزمین است و ما این حقیقت را به بخوبی درک می کنیم که ثبات و رفاه افغانستان، ارتباط مستقیم با راه حل پایدار مشکلات مهاجران و بیجا شده گان داخلی دارد.

آقای غنی افزود که ما در نبود ارقام دقیق پالیسی می سازیم، مهاجرین خود را به گونۀ اساسی نمی شناسیم و نمی دانیم که آنان دارای کدام سرمایه های اند. بنابراین طرح های جذب مهاجرین تا حد زیادی بسیار میخانیکی بود، قوانین و پالیسی های پیشنهاد شده بدون درک شرایط، ابعاد، کمیت و فرصت ها مطرح شده است.

رئیس جمهور اضافه کرد که افغان ها به گونۀ فرد بیرون شدند، اما امروز در بیرون کشور تشکل و سرمایه منظم و همه جانبه دارند و این فرصتی است که ما مهاجر را بحیث یک افغان که نه تنها زندگی خود را تامین می کند، بلکه زندگی میلیون ها افغان دیگر را در داخل کشور تغییر مثبت می دهد، مشاهده کنیم.

محمد اشرف غنی تاکید کرد: هر فردی که مهاجر را به چشم حقارت می بیند، در حقیقت عزت ملی افغانستان را به چشم حقارت دیده است.

رئیس جمهور غنی گفت که مشکل مهاجرین به یک وزارت و اداره حل نمی گردد، بناً ضرورت است که بالای عوامل فکر کنیم و راه های حل را به گونه اساسی بسنجیم. بنابراین ما باید روی اصول و قواعد بازی به نتیجه برسیم و آن اصول و قواعد بازی قانون اساسی می باشد.

وی اضافه کرد که مهاجرین افغان باید بحیث یک ثروت دیده شود، زیرا سرمایه ملی اند و باید از آن ها استفاده صورت گیرد. هر چه آغوش ما برای مهاجرین بازتر شود، به همان اندازه راه حل ها آسانتر می گردد.

رئیس جمهور غنی بر اهمیت مهاجرین تاکید کرد و افزود که برعلاوۀ مهاجرین، غنای فرهنگی، زبان و ارتباطات افغانستان سرمایه اساسی است. وی خاطرنشان نمود که کلید رفاه افغانستان را ما در کمک خارجی نمی بینیم، بلکه آن را در استفادۀ اعظمی از سرمایه سرمایه فزیکی و بشری افغان ها می بینیم.

غنی: مهاجرین افغان سرمایه ملی محسوب می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد