غور؛-فعالان-مدنی-خواستار-کمک‌های-فوری-شدند

به دنبال سرازیرشدن سیلاب‌های مرگ‌بار اخیر در ولایت غور، شماری از فعالان مدنی این ولایت در کابل می‌گویند در پی سیلاب‌های اخیر در این ولایت ۱۰۰ نفر جان باخته و بیش‌ از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند همچنان خواستار کمک فوری به سیل‌زدگان شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ انس متقی، فعال مدنی ولایت غور امروز ( چهارشنبه، 2 جوزا) در یک نشست خبری تحت عنوان «صدای سیلاب‌زدگان ولایت غور» در کابل گفت که در پی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در این ولایت ۱۰۰ نفر جان باخته و 150 نفر دیگر زخمی شده است.
آقای متقی افزود که در این سیلاب‌ها 5 هزار خانه به طور کُلی تخریب ، 4 هزار خانه‌ای دیگر بطور قسمی، 2 هزار دکان دیگر به‌گونه‌ی کامل تخریب شده و بیش از هزاران مواشی دیگر در مرکز و ولسوالی‌های غور تلف شده‌اند.
او بیان داشت که بارندگی‌های سنگین در این ولایت تاکنون بیش از صدها هزار‌ هکتار زمین زراعتی تخریب نموده و از نهادهای امدادرسان داخلی و خارجی خواستار کمک‌رسانی فوری به سیل‌زدگان این ولایت شدند.
این فعال مدنی ولایت غور تاکید کرد که سیلاب‌های اخیر راه‌های مواصلاتی را تخریب و راه‌های کمک‌رسانی را دشوار کرده‌ است و از حکومت سرپرست خواست که در قسمت باز نمودن راه‌های مواصلاتی توجه نماید تا کمک‌ها در عرصه وقت به مردم برسد.
با این حال،  ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی روز گذشته در نشست خبری در کابل گفت که در پی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر کشور از ۲۰ ثور تااکنون، ۲۹۴ نفر جان باخته‌اند.
آقای سایق افزوده بود که در این سیلاب‌ها 266 نفر زخمی ، 14 هزارو 900 خانه در اثر این سیلاب‌ها به طور کُلی و قسمی تخریب شده و ۶ هزار و ۵۰۰ مواشی دیگر تلف شده‌اند.
او بیان داشت که بارندگی‌های سنگین در ولایت‌های بغلان، غور، تخار، فاریاب، بدخشان، سمنگان، سرپل، هرات، بادغیس، لغمان، بامیان، فراه، نورستان و کاپیسا صورت گرفته است که تلفات جانی و خسازت هنگفتی را بجا گذشته است.
سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید که این وزارت با همکاری سازمان‌های ملی و بین‌المللی توانسته است که به 17 هزارو 807 خانواده غذا و سرپناه کمک کند و توزیع کمک به آسیب‌دیده‌گان در ولایت‌های مختلف ادامه دارد.
به گفته‌ای سایق حکومت سرپرست تاکنون بیش از 20 میلیون افغانی پول نقد به خانواده‌های شهدا و زخمیان توزیع نموده و این روند همچنان در ولایت‌ها ادامه دارد.
از سوی هم، برنامه جهانی غذا در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که به ۱۴.۵ میلیون دالر برای پوشش کمک‌های اضطراری برای آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان نیاز است.
این نهاد افزوده است که سیلاب‌‌ها در شمال‌ افغانستان، به بیش از ۸۰‌ هزار نفر آسیب زده و بحران ناامنی غذایی را در آنجا به وجود آورده و گرسنگی در مناطق سیل‌زده نیز افزایش یافته است.
این نهاد می‌گوید: زمین‌های زارعتی که قبلا پر از گندم و سبزیجات بودند، اکنون توسط سیلاب کاملا ویران شده و محصولاتش نیز از بین رفته است.
شیا وی ولی، مدیر برنامه جهانی غذا در افغانستان می‌گوید: «این خانواده‌ها برای زنده ماندن به کمک‌های اضطراری و در درازمدت به سرمایه گذاری در زیرساخت های اجتماعی نیاز دارند که به محافظت از خانه ها، زمین‌ها و معیشت آنان کمک کند.»
این در حالی است که سرازیرشدن سیلاب‌ها در ولایت‌های بغلان، تخار، بدخشان، سمنگان، فاریاب، سرپل، هرات، بادغیس، غور، دایکندی و قندهار جان‌های ده‌ها تن را گرفته‌اند و خسارت هنگفت مالی به باشندگان این ولایت‌ها وارد کرده‌اند.

غور؛ فعالان مدنی خواستار کمک‌های فوری شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد