فساد-در-ادارات-و-گمرکات-مانع-اصلی-افزایش-عواید-ملی

سرپرست وزارت مالیه افغانستان از جمع آوری ۲۰۹ میلیارد افغانی عواید در جریان سال روان خبرداده و می‌گوید که اگر فساد از ادارات و گمرکات محو شود، عواید افغانستان بیشتر از این می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد رییس جمهور امروز( یک‌شنبه، اول قوس) در نشست خبری گفت: « در سال 1398 مالی در سند جمع آوری عواید افغانستان 188 میلیارد افغانی تعین شده بود و تا دیروز که آخرین روز مالی بود، 208.8 میلیارد افغانی جمع آوری شده و این امکان دارد که پس از تصفیه حسابات این رقم به 209 میلیارد افغانی برسد».

به گفته آقای قیومی سطح جمع آوری عواید به این پیمانه افزایش 22 میلیادر افغانی را در مقاسیه به هدف تعیین شده نشان می‌دهد.

به باور سرپرست وزارت مالیه افزایش عواید ملی در شرایط که انتخابات به چالش کشیده شده بود و در چندین ولایت اعتراض‌ها جریان داشت، یک گام مثبت در راستای ثبات ملی است.

آقای قیومی افزود که رشد اقتصادی از 1.3 درصد در سال 1394 به 3 درصد در جریان امسال افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در سال آینده(1399) به 3.4 درصد برسد.

او با تاکید بر اینکه حکومت در جریان امسال توانسته 95.4 درصد بودجه انکشافی خود را به مصر برساند، گفت: «حکومت توانسته 12 میلیارد افغانی بیشتر مصرف کند و بدوجه انکشافی سال گذشته 127 میلیارد افغانی بود و بودجه امسال 139 میلیارد افغانی».

مشاور ارشد رییس جمهور می‌افزاید که وزارت مالیه در 18 سال گذشته توانست برای نخستین بار برنامه اصلاح مالی و اقتصادی را در جریان امسال طی شش دوره‌ای ارزیابی با صندق وجهی بین المللی پول تکمیل کند و این برنامه اصلاحی در بخش‌های مختلف از جمله اصلاحات اقتصادی، مدیریت سکتور مالی، ستکتور بانکی، جمع آوری ملی، مدیریت موثر اقتصاد بزرگ و رشد اقتصادی تطبیق شده است.

آقای قیومی تاکید کرد: «با تطبیق این صلاحات اعتبار افغانستان نزد جامعه بین الملل بلند رفته و کشورهای کمک کننده افغانستان کمک‌های شان را تدوام خواهد بخشید و سرمایه گذاری داخلی و خارجی جلب و تقویت می شود و افغانستان می تواند قرضه‌های سهل و درازمدت را  با تکتانه بسیار کم برای پروژه های عایداتی خود بگیرد».

به گفته آقای قیومی حکومت به منظور محو فساد اداری و شفافیت دارایی‌های تمامی کارمندان بلند رتبه به شمول کارکنان ادارات عایداتی را ثبت کرده است.

واحد الله نوشیر؛ سرپرست و معاون نخست د افغانستان بانک نیز در این نشست خبری گفت که با آغاز برنامه اصلاحی در وزارت مالیه ذخیره مالی در دافغانستان 7.7 میلیارد امریکایی بود و پس از تطبیق برنامه‌های اصلاحی هم اکنون 8.5 میلیارد دالر در ذخایر عمومی د افغانستان بانک وجود دارد.

سرپرست د افغانستان از کار روی ترویج استفاده بانک نوت‌های افغانی در برابر کلدار پاکستانی خبر داده و گفت که در ولایت‌های مختلف از جمله خوست، غزنی، ننگرهار، کنر، پکتیا و پکتیکا با هم کاری والییان این ولایت‌ها روی برنامه ترویج پول افغانی کار جدی صورت گرفته است.

با این همه سرپست وزارت مالیه در حالی از رشد اقتصادی و افزایش جمع‌آوری عایدات در جریان سال جاری خبر می‌دهد که بربنیاد برخی از آمارها فقر در حکومت وحدت ملی از 34 درصد به 50 درصد رسیده است.

 

فساد در ادارات و گمرکات مانع اصلی افزایش عواید ملی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد