فقر-و-بی‌کاری؛-دو-مشکل-مرتبط-در-افغانستان

معاون دوم ریاست جمهوری تاکید داشت که فقر و بی‌کاری هر دو با هم مرتبط استند و یکی از مشکلات اساسی در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری وز دوشنبه(۲۶ حمل) در مراسم معرفی سرپرست جدید وزارت کار و امور اجتماعی، گفت که فقر و بی‌کاری هر دو با هم مرتبط استند و یکی از مشکلات اساسی در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود که کنترل بازار کار، تطبیق قانون کار، رسیدگی به مشکل کارگران و حمایت از حقوق آنان از ضرورت‌هایی است که نیاز به اقدام‌های جدی دارد.

آقای دانش گفت که تصویب مقرره‌ی شورای عالی کار برای حل این مشکلات بسیار موثر است و باید به صورت اساسی تطبیق شود. زیرا علی رغم همه فعالیت هایی که صورت گرفته باید گفت که در عرصه کار و حقوق کارگر هنوز هم مشکلات بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارد که فقر و بی کاری و ضرورت ایجاد اشتغال در رأس همه چالش های کنونی ما است. همچنین کنترل بازار کار و تطبیق قانون کار و رسیدگی به مشکلات کارگران و دفاع و حمایت از حقوق آنان یک ضرورت دیگری است که هنوز هم نیاز به اقدامات جدی دارد.

دانش ادامه داد: “بر اساس این مقرره، شورای عالی کار مسوولیت دارد که در راستای کاهش بی‌کاری، ارتقای ظرفیت کارگران و توسعه‌ی ابتکار در عرصه‌ی کار و تولید، تثبیت حد اقل مزد، انکشاف مهارت ها و ایجاد صندوق بیمه‌ی بیکاری و دیگر موضوع‌های مرتبط، تدبیرهای لازم بگیرد”.

در این رابطه از وزیر جدید کار و امور اجتماعی جدا می خواهم که برای بهبود وضعیت کار، ایجاد اشتغال، حمایت از حقوق کارگر و تأمین مناسبات عادلانه بین کارگر و کارفرما اقدامات لازم و همه جانبه را به عمل آورد و جلسات شورای عالی کار باید طبق قانون و در موعد قانونی آن برگزار شود تا از این طریق مشکلات و چالش های موجود در عرصه کار و مناسبات بین کارگران و کار فرمایان مورد بررسی قرار گیرد و تصامیم مقتضی اتخاذ شود.

سرور دانش، به وزارت کار و اموراجتماعی دستور داد که به کمک اداره‌های هم‌سو برای حمایت کودکان در برابر آزار، خشونت، سوء استفاده و هم‌چنان جذب آن‌ها در مزکزهای آموزشی تدبیر لازم بگیرند.

معاون دوم ر‌ییس جمهور در این مراسم، سیدانور سادات را به عنوان سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی به کارمندان این وزارت معرفی کرد. آقای سادات نیز وعده سپرد که با استفاده از نیروهای کاری با تجربه، برنامه‌های مهم و مؤثری را در این وزارت روی دست بگیرد.

فقر و بی‌کاری؛ دو مشکل مرتبط در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد