قانون-آب-با-اقلیم-کشور-سازگاری-ندارد

علی احمد عثمانی در مراسم تجلیل از روز جهانی آب، تحت نام" طبیعت برای آب" گفت که قانون آب باید تجدید شود، زیرا این قانون که از سوی کشورهای منطقه و خارجی تصویب شده است با اقلیم مناطق مختلف افغانستان سازگاری ندارد.

به گزارش افغان نیوز: وزارت انرژی و آب امروز یکشنبه( 5 – حمل) درکابل، از روز جهانی آب تحت نام« طبیعت برای آب» به منظور جلوگیری از مصرف خود سرانه آب و اهمیت آب تجلیل به عمل آورد.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب گفت:« آب با توجه به اهمیت حیاتی آن، وسیله ی برای حسن همجواری، ترانزیتی بوده و برای مهاجرت نیز از اهمیت بالای برخوردار است.»

آقای عثمانی، هدف از این تجلیل را آگاهی شهروندان برای همکاری عنوان کرده، گفت که تجلیل از روز جهانی آب، تاکیدی بر ضرورت تقویت همکاری در تمام عرصه های مرتبط به آب است.

وی عوامل تخریب و کاهش منابع آبی درکشور را تغیرات اقلیمی و تخریب محیط زیستی دانسته، اظهار داشت؛ تغیرات اقلیم، مناطق کشور را از دو جهت متاثر ساخته است؛ اول اینکه میزان آب کاهش یافته و دوم اینکه فرم باران تغیر کرده و موسوم آن به طرف بهار و هوای گرم نزدیک شده است که بصورت آب می بارد و بالاخره سیلاب سرازیر می شود.

وی افزود که عوامل دیگر کاهش آب، تغیرات محیط زیستی است که بیش از 40 درصد آب های سطحی استفاده می گردد و به حق آبی محیط زیست آسیب میرساند.

وی همچنان تاکید دارد که مصرف کننده و تامین کننده منابع آبی از همدیگر تفکیک شودند، بخاطریکه یک نهاد همزمان نمی تواند هم مصرف کننده باشد و هم تامین کننده.

وی خاطر نشان ساخت، باید تاریخ منابع آبی مرور گردد و تغیرات بنیادی در بخش های آب کشور به وجود بیاید.

او می گوید که قانون آب باید تجدید گردد و قانون که از سوی کشور های منظقه و خارجی تصویب شده و در افغانستان نیز اکنون از آن استفاده می گردد، با اقلیم مناطق مختلف کشور سازگار نیست.

عثمانی گفت، سیاست گذاری ها همیشه بدون نظرخواهی مقامات محلی تنها در مرکز گرفته شده و طبیعت هر منطقه بصورت درست شناسایی نگردیده است.

وی همچنان از پلان پنج ساله آب یاد آوری کرده، اظهار داشت:« هدف از این پلان، حفاظت و مدیریت منابع آب با ایجاد و بهره برداری سیستم های برآورد دقیق وضعیت منابع آب، زیرساخت های آب و پاسخ به الزامات حیاتی مانند؛ امنیت غذایی، کاهش فقر، توسعه اقتصادی، اجتماعی و افزایش انعطاف پذیری در برابر تغیرات اقلیمی می باشد.

وزیر انرژی و آب درکنفرانس های قبلی شان نیز تاکید نموده بود که شهروندان کابل و وزارت‌های زیدخل اگر برای احیای ذخایر آبی و کاهش فشار بی‌پیشینه از روی این ذخایر از همین اکنون اقدام‌های موثر روی دست نگیرند، مساله کمبود آب در این شهر روز به روز جدی‌تر خواهد شد.

قانون آب با اقلیم کشور سازگاری ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد