قرار-داد-پروژه-ملی-به-ارزش-میلیون-دالر-توسط-وزرات-فواید-عامه

وزارت فواید عامه اعلام کرد که در جریان سال روان ازجمله ۷۳پروژه، ۴۴ پروژه ملی آن را برای اجرا به قرارداد سپرده است.

به گزارش افغان نیوز: مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فوایدعامه امروز یک شنبه (22حوت) در کابل در مورد فعالیت های یک ساله این نهاد سکتوری معلومات ارائه کرد.

آقای روحانی گفت در جریان سال ۱۳۹۵ وزارت فواید عامه به تعداد 73 پروژه در بودجه داشت که از آن جمله 44 پروژه را به قرارداد سپرد.

پروژه های قرارداد شده به ارزش 530 میلیون دالر بطول 600 کیلومتر سرک میباشد.

همچنان این وزارت به طول 350 کیلومتر سرک را تکمیل نموده است که 234 کیلومتر آن اسفالت گردیده، 105 کیلومتر آن جغل انداری و 11  کیلومتر آن کانکریتی میباشد.

در جریان زمستان جاری وزارت فواید عامه از تلفات جانی و خسارات مالی در اثر بارف باری ها در مسیر جاده جلوگیری نموده و شاهراه را بزود ترین وقت  پاک کاری و باز نگهداشته شده است.

عمده ترین پروژه های وزارت فواید عامه شامل سرک قیصار – لامان بخش اول و دوم بطول 83 کیلومتر بزودی قرارداد و کار آن آغاز میگردد.

سرک دره صوف – یکاولنگ بطول 178 کیلومتر قرارداد گردیده است کار آن به زودی آغاز میگردد، سرک دوشی – بامیان بطول 152 کیلومتر، سرک هرات – چشت شریف بطول 150 کیلومتر، سرک گردندیوار، سرک حلقوی کابل بطول 100 کیلومتر میباشد و 20 کیلومتر آن کارش در سال پیشرو آغاز و 80 کیلومتر آن تحت ارزیابی سروی قراردارد، تونل جدید سالنگها و ترمیم تونل فعلی، حفظ و مراقبت سرک کابل – جلال آباد و ترمیم اساسی سرک کابل – قندهار بطول 135 کیلومتر می باشد.

برنامه خط آهن افغانستان

وزارت فواید عامه میگوید که در جریان سال 1395 خط آهن آقینه افتتاح گردید و ریل گذاری خط آهن خواف – هرات بطول 63 کیلومتر نیز آغاز شده است.

همچنان اولین انتقالات اموال تجارتی بین افغانستان و چین از طریق خطوط آهن آغاز گردید.

قرار است در جریان سال آینده خط آهن خواف – هرات بطول 63 کیلومتر تکمیل گردید و قطعه چهارم خط آهن خواف – هرات بطول 43 کیلومتر بکار آغاز نماید.

در بهار آینده خطوط آهن آقینه – شبرغان –مزار شریف ،  تورغندی – هرات ، قندهار – سپین بولدک،  جلال آباد – تورخم نیز به کار آغاز میکند.

مهدی روحانی همچنان علاوه کرد که مطالعات تخنیکی و اقتصادی 350 کیلومتر خط آهن تکمیل شده و در پیش رو 1000 کیلومتر خط آهن را در پلان داریم که مطالعات تخنیکی و اقتصادی آن تکمیل خواهد شد.

بر اساس گفته های سخنگوی وزارت فواید عامه، کار مطالعات پنج بندر خشکه در ولایات ( هرات، فاریاب، قندهار جلال آباد و نیمروز آغاز میشود و پنج دفتر در ولایات برای خط آهن در ولایات ( هرات، قندهار، فاریاب، جلال آباد، مزار شریف ساخته میشود).

 وزارت فوایدعامه در سال مالی 1396 دارای 90 پروژه میباشد و مقدار بودجه آن بیش از 449میلیون و 198هزار دالر تصویب شده است.

قرار داد 44پروژه ملی به ارزش 530 میلیون دالر توسط وزرات فواید عامه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد