قرارداد-ایجاد-شهرک-های-رهایشی-و-صنعتی-قالین-در-حضور-رئیس-جمهورغنی-امضا-شد

قرارداد ایجاد شهرک های رهایشی و صنعتی قالین بین وزارت های شهرسازی، تجارت، ادارۀ مستقل اراضی و اتحادیه مولدین و صادرکننده گان قالین در حضور رئیس جمهور غنی به امضا رسید.

به گزارش افغان خبر: قرارداد ایجاد شهرک رهیشی و صنعتی قالین روز دوشنبه در ارگ ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهورغنی به امضا رسید.

محمد جواد پیکار رئیس اداره مستقل اراضی گفت: ایجاد سهولت های لازم و دسترسی سکتور خصوصی به زمین های بکر دولتی برای رشد و حمایت صنعت داخلی و سکتور خصوصی، استفاده موثر از زمین های بکر دولتی به منظور ایجاد کار و سرمایه گذاری در صنعت قالین و از بین بردن فقر به مثابه یک استراتیژی ملی در کشور، از اهداف عمدۀ این قرارداد می باشد.

پیکار افزود که این پروژه بنام شهرک های رهایشی و صنعتی قالین مسمی گردیده و از طریق اتحادیه مولدین قالین با همکاری وزارت شهرسازی و مسکن و تجارت و صنایع بادرنظرداشت زنجیره‌ی ارزشی قالین، دیزاین و نقشه می گردد.

در این شهرک زمین ها به نوعی استفاده میگردد که شامل ساحات رهایشی، فابریکات، ساحات سبز، خدمات عامه، ساحات تجارتی و ساحات توسعه ای فابریکات باشد.

زمین در این شهرک ها در  دو مرحله توزیع میشود، در مرحله اول 3500 جریب زمین خواهد بود که که ۱۵۰۰ جریب زمین در ولایت ننگرهار، ۱۰۰۰ جریب زمین در ولایت بلخ و ۱۰۰۰ جریب زمین در ولایت کندز در دسترس مولدین قالین قرار میگیرد.

در مرحله دوم توزیع، ۵۵۰۰ جریب زمین در طول ده سال آینده نظر به تقاضای اتحادیه مولدین و صادرکننده گان قالین طی مراحل می گردد. وی افزود که اعطای سند موقت ملکیت به صنعت کاران قالین تحت نام زوج و زوجه توزیع می گردد و بعد از تکمیل اقساط، قباله شرعی به آنان توزیع خواهد شد.

رئیس اداره مستقل اراضی گفت که با تطبیق این قرارداد از ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی در این شهرک ها سرمایه‌گذاری صورت می گیرد، به تعداد پنج الی ده هزار قالین باف مهاجر از کمپ های مختلف پاکستان  به کشور عودت می کنند و در نهایت ۱۱۰ هزار تن به شکل مستقیم و یک و نیم میلیون نفوس به شکل غیر مستقیم از این پروژه مستفید خواهند شد. 

داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور زیربنایی گفت: در آینده نزدیک ما شاهد عقد قرارداد چندین شهرک های مشابه در نقاط مختلف کشور خواهیم بود.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن نیز بیان کرد که قالین افغانستان تنها یک کالای تجارتی نیست، این محصول با ارزش که هر تار و پود آن حکایت از فرهنگ مردمان سخت کوش این سرزمین می نماید، و طی سده های متوالی به عنوان یکی از وسیله های شناخت هویت و فرهنگ کشور افتخار آفرین ما در سطح جهان مطرح بوده و از مهم ترین اقلام صادراتی کشور به شمار رفته است.

وی افزود: "متاسفانه در اثر جنگ های داخلی صنعت قالین بافی کشور نیز در نبود حمایت ها و امکانات لازم دست خوش ناملایمات و مشکلات مختلف گردید، تا آنجا که این محصول ارزشمند و هنری از نام و آدرس های کشور های دیگر به بازار های جهانی راه یافته، در کنار آنکه منفعت عظیم اقتصادی آن به جیب بیگانه گان سرازیر شده، غرور ملی هر افغان را نیز جریحه دار میشود". 

نادری گفت که حمایت از صنعت و تجارت قالین در کشور به عنوان یک زنجیره‌ی مستحکم اقتصادی می تواند سکتور های مالداری، زراعت و تجارت را رونق بخشیده، در کنار تقویت اقتصاد روستایی و شهری، برای هزاران تن از هموطنان ما کار ایجاد نماید.

 وی تعهد نمود که وزارت شهرسازی و مسکن در رابطه به طرح و ترتیب پلان های ساحات تعیین شده و اعمار زیربنا های مورد نیاز از هیچگونه تلاشی دریغ نخواهد کرد.

همچنان عصمت الله باتور رئیس اتحادیه مولدین و صادرکننده گان قالین، گفت که استثمار اطفال در عرصه بافت قالین افغانی تهمت بوده و کاملاً دور از واقعیت می باشد زیرا قالین افغانی در منازل توسط مادر و خواهر بافته می شود.   

رئیس اتحادیه مولدین و صادرکننده گان قالین گفت که ما متعهد هستیم اضافه تر از آنچه که در قرارداد تذکر یافته، کار نمائیم.

در اخیر شریفه احمدزی یکی از اعضای اتحادیه مولدین و صادرکننده گان قالین صحبت کرد و به نمایندگی به زنان صنعت کار کشور از توجه رئیس جمهور بخاطر ایجاد پارک های صنعتی قالین تشکری نمود.

وی خواهان ایجاد فضای امن کاری، کلینک های سیار، قیرریزی سرک های منتهی به شهرک های رهایشی و صنعتی و توجه بیشتر به زنان صنعت کار کشور گردید.

قرارداد ایجاد شهرک های رهایشی و صنعتی قالین در حضور رئیس جمهورغنی امضا شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد