قرارداد-پروژه-به-ارزش-بیش-از-میلیارد-افغانی-به-امضا-رسید

وزارت ترانسپورت قرارداد ۴ پروژه سرک سازی را در ولایت‌های ننگرهار، بغلان، بامیان و غور به ارزش بیشتر از ۴ میلیارد افغانی با شرکت‌های خصوصی ساختمانی به امضار رساند.

به گزارش افغان نیوز: یما یاری، وزیر ترانسپورت افغانستان در برنامه امضایی قرارداد این پروژه‌ها امروز( چهارشنبه، 6 قوس) سرک دوشی – بامیان را از مهم ترین پروژه‌ها دانست و گفت که این مسیر یکی از قدمی ترین راه‌های است که پیش از سالنگ از آن به نام جاده ابریشم استفاده می‌شد و اکنون بدیل خوبی برای سالنگ شمال – جنوب است.

به گفته آقای یاری؛ پروژه سرک دوشی – بامیان به شش بخش تقسیم شده است که بخش اول آن در ولایت بغلان و بخش ششم آن در بامیان زیر کار است.

آقای یاری تاکید کرد: "امروز قرارداد بخش دوم سرک – دوشی بامیان به طول 23 کیلیو متر و به ارزش 1.7 میلیارد افغانی و بخش پنجم آن به طول 19.5 کیلیو متر به ارزش 1.9 میلیارد افغانی به امضا میرسد و بخش سوم و چهارم این پروژه در مرحله تدارکاتی قرار دارد".

وزیر ترانسپورت گفت: پروژه سوم که قراردادش به شکل مشترک با شرکت‌های ساختمانی« شرق افغان شاهین» و «شرکت روشانه سهار» به امضا ‌می‌رسید، سرک‌های داخل شهر جلال آباد است که در مجموع 9.3 کیلو متر سرک به ارزش 128 میلیون افغانی می‌شود. این پروژه در مدت 15 ماه تکمیل و هزینه‌ای آن از سوی حکومت افغانستان پرداخت می‌شود.

به گفته آقای یاری، با تطبیق این پروژه مشکلات ترانسپورتی مردم پکتیا، بغلان و ننگرهار حل شده و دسترسی شهروندان این ولایت‌ها به مراکز تجارتی آسان تر می‌شود.

وزیر ترانسپورت گفت: «پروژه چهارم سرک غور – هرات است که بودجه 20 کیلومتر آن در سند بدوجه امسال تعریف شده بود که کار ساخت 10 کیلومتر آن از فیروزکوه به سمت بامیان جریان دارد و 10 کیلومتر دیگر آن از فیروزکوه به سمت هرات است که قرارداد ساخت آن امروز به ارزش بیشتر از 809 میلیون افغانی به امضا می‌رسید که قرار است در مدت 18 ماه تکمیل شود».

او تاکید کرد که سرک غور – هرات یک بخش از دهلیز شرق وغرب افغانستان است که کابل را به ولایت‌ هرات از مسیر گردندیوال میدان ودک، بامیان و غور وصل می‌کند.

به گفته وزیر ترانسپورت، نزدیک به 500 کیلومتر از مسیر دهلیز شرق وغرب افغانستان به دلیل نبود بودجه کارش باقی مانده است که برای تمویل ساخت آن با دونرها از جمله بانک انکشاف آسیایی بحث شده و این بانک پذیرفته است که هزینه ساخت این سرک را در برنامه‌ سال‌های 2020 تا 2024 خود در نظر بگیرد.

آقای یاری تاکید کرد که وزارت ترانسپورت امسال در چندین برنامه‌ی خود بیشتر از 100 پروژه را در سراسر کشور روی کار دارد که هزینه آن از بودجه حکومت، بانک جهانی و بانک انکشاف آسیاسی پرداخت می‌‎‌شود.

این همه در حالی است که وزیر ترانسپور کشور می‌گوید که در سال آینده به دلیل عواید کم حکومت این وزارت نمی تواند بودجه برای پروژه‌های جدید تعریف کند و بیشتر اولویت این وزارت روی تکمیل پروژه‌های نمیه کاره و حفظ و مراقبت آن متمرکز است.

قرارداد 4 پروژه به ارزش بیش از 4 میلیارد افغانی به امضا رسید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد