مبادلات-تجاری-مستقیم-با-چین،-وابستگی-افغانستان-به-پاکستان-را-کاهش-می‌دهد

شماری از تاجران افغان می‌گویند؛ با آمدن لین قطار کشور چین، مبادلات تجاری و وابستگی افغانستان به پاکستان کاهش میابد.

به گزارش افغان خبر به نقل از «شینهوا»؛ دومین قطار حامل کالاهای چینی به طرف افغانستان حرکت کرده است و تاجران افغان به این باور اند که داد و ستد تجاری بین افغانستان و پاکستان پس از این کاهش پیدا خواهد کرد.

این قطار به فاصله یک هفته از قطار نخست، قرار است تا 15 روز دیگر به «مزارشریف» برسد. هفته گذشته نخستین قطار چینی به مقصد افغانستان حرکت کرد.

این قطار نیز با گذشت از قزاقستان و ازبکستان وارد افغانستان خواهد شد.

پیش از این نیز، اموال تجاری کشور چین نخست به قزاقستان فرستاده می‌شد و سپس به ازبکستان و در نهایت وارد افغانستان میگردید.

این قطار 100 غرفه دارد که حامل اموال تجاری به ارزش چهار میلیون دلار است و با پیمودن 7500 کیلومتر وارد افغانستان خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، دولت چین اعلام کرده است که تا پایان سال جاری هر هفته یک قطار از چین به مقصد افغانستان حرکت خواهد کرد.

این درحالی است که در این اواخر با بسته شدن دروازده دوستی میان مرز افغانستان و پاکستان روابط تجارتی میان دو کشور به مشکل مواجه گردیده و صدها کانتینر اموال تاجران در دو سوی مرز منتظر باز شدن این دروازه هستند.

اما پاکستان برای باز شدن این دروازه به رسمیت شناختن خط مرزی و جلوگیری از اخراج اجباری کارگران غیر قانونی پاکستانی را پیش شرط گذاشته است که تا اکنون از سوی دولت افغانستان به خواسته های حکومت پاکستان لبیک گفته نشده است.

 

مبادلات تجاری مستقیم با چین، وابستگی افغانستان به پاکستان را کاهش می‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد