محدودیت‌های-کار-اطلاع-رسانی-افزایش-یافته-است

هم‌زمان با فراسیدن روز جهانی دسترسی به اطلاعات، نهادهای حامی خبرنگاران می‌گویند که عدم دسترسی به اطلاعات و محدودیت‌ها فراه‌راه خبرنگاران نسبت به دو سال گذشته، ۳۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ ظریف کریمی، رییس دفتر حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) امروز ( پنج‌شنبه، ۶ میزان) در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که در دو سال گذشته پس از ملغی شدن قانون دسترسی به اطلاعات و کمیسیون نظارت به اطلاعات همچنان حذف بخش‌های اطلاع رسانی در ادارات حکومتی، دسترسی به اطلاعات کاهش یافته است.
کریمی افزود: نظرسنجی‌های این نهاد نشان می‌هد که عدم دسترسی به اطلاعات نسبت به دو سال گذشته، ۳۲ درصد افزایش یافته و ۸۹ درصد خبرنگاران در این نظر سنجی گفته اند که دسترسی به اطلاعات ندارند.
او بیان داشت که پس از تحولات سیاسی درکشور نظر به چالش‌های موجود بیش از نیمی از رسانه‌های افغانستان غیرفعال گردیده و نزدیک به ۷۰ درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای کارهای‌شان را از دست داده اند.

رییس دفتر نی می‌گوید که افزون بر چالش عدم دسترسی به اطلاعات، چالش‌های چون نبود مصونیت کاری و خشونت‌های فزیکی در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در دوسال گذشته نیز نگران کننده است.
در همین حال، اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در خبرنامه‌ای به مناسبت روز جهانی دسترسی به اطلاعات نوشته است که این اتحادیه نظر سنجی را در ۳۳ ولایت کشور راه اندازی کرده و ۴۴.۶ درصد خبرنگاران گفته اند که عدم دسترسی به اطلاعات باعث ایجاد فاصله میان مردم و نظام شده همچنان زمینه شایعه پراگنی را نیز مساعد ساخته است.
شماری از خبرنگاران نیز می‌گویند که محدودیت دسترسی به اطلاعات آینده کار خبرنگاری را مبهم ساخته است‌.
رسول شهزاد، یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که مسوولان حکومتی اطلاعات را به موقع در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند و این امر باعث می‌شود تا کار خبرنگاری در افغانستان به چالش روبرو شود.
مصطفی شهریار، یکی دیگر از خبرنگاران در کابل می‌گوید که حکومت سرپرست بارها به رسانه‌ها گفته است که متعهد به اطلاع‌رسانی است اما؛ از اطلاعات خود داری می‌کنند.
آنان از حکومت سرپرست می‌خواهند که زمینه‌ای دسترسی به اطلاعات را برای خبرنگاران تسهیل نماید تا آنان بتوانند به موقع اطلاع رسانی نمایند.
روز جهانی دسترسی به اطلاعات امسال در حالی فراه می‌رسد که کار خبرنگاری و اطلاع رسانی در افغانستان با چالش‌های جدی روبررو است.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

محدودیت‌های کار اطلاع رسانی افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد