شهروندان-کشور-از-نبود-کار-شکایت-دارند

همزمان با روزجهانی کارگر، شماری از کارگران در کشور از نبود کار شکایت کرده و می‌گویند که باید حکومت سرپرست در زمینه شغل‌زایی توجه جدی نمایند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از کارگران در کابل از نبود کار شکایت دارند و می‌گویند که به علت بی‌کاری با چالش‌های فراوان اقتصادی روبرو هستند. 

رضا یکی از کارگران در کابل می‌گوید که بی‌کاری و بهای بلند مواد خوراکی زندگی را برای او دشوار کرده است. او از امارت اسلامی می‌خواهد که در زمینه فقرزدایی و ایجاد کار تلاش جدی نماید.

فخرالدین، یکی دیگر از کارگران در کابل می‌گوید که هر روز برای پیدا کردن کار از خانه بیرون می‎شود اما؛ به دلیل توقف کارهای ساختمانی، کار پیدا نمی‌تواند. 

او از حکومت سرپرست می‌خواهد که در این زمینه توجه جدی نمایند و زمینه کار را به شهروندان کشور فراهم نماید. 

معروف قادری، رییس عمومی اتحادیه کارگران از کم توجهی در زمینه شغل‌زایی برای شهروندان کشور انتقاد کرده و می‌گوید که نیروی کار در شگوفایی اقتصاد کشور  بسیار مهم می‌باشد. 

قادری افزود: از روز جهانی کارگر در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که بیکاری و فقر در کشور به اوج خود رسیده و کارگران متقاعد نیز به حقوق شان دست‌رسی ندارند. 

او بیان داشت که قانون کار و مصونیت شغلی کارگران از بین رفته و کنوانسیون ۱۱۱ که به رفع تبعیض جنسیتی بین زنان و مردان تاکید دارد، در حال حاضر تطبیق نمی‌شود. 

اما؛ مقام‌های امارت اسلامی در وزارت اقتصاد می‌گویند که زمینه کار برای تمامی شهروندان کشور در بخش‌های گوناگون فراهم خواهد شد. 

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد در گفتگو با آژانس افغان می‌گوید که با راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ اقتصادی، آغاز کار پروژه‌های نیمه تمام در سال جاری، تقویت صنایع کوچک و متوسط زمینه کار به شهروندان کشور فراهم خواهد شد. 

آگاهان مسایل اقتصادی در این باورند که اگر حکومت سرپرست در زمینه شغل‌زایی و کاهش فقر در کشور تلاش نکند در چند سال آینده نرخ بیکاری و فقر در کشور چند برابر خواهد شد. 

ظاهر بهزاد، کارشناس مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه گفت که پس از تحولات سیاسی در کشور نرخ بیکاری و فقر به اوج خود رسیده است.

او توقف پروژه‌های انکشافی از سوی موسسات بین‌المللی و مسدود ماند برخی سفارت‌خانه‌ها را از عوامل افزایش بیکاری در کشور می‌داند.

آقای بهزاد افزود که حکومت سرپرست با راه اندازی و از سر گرفتن پروژه‌های نیمه تمام در کشور و فعال سازی استخراج معادن، می‌تواند نرخ بیکار و فقر را در کشور کنترول نماید. 

به گفته آقای بهزاد دولت با اعلان  بست‌های دولتی و جذب افراد شایسته در ارگان‌های دولتی می‌تواند درصدی نرخ بیکاری و فقر را در کشور کاهش دهد. 

این در حالی است که گزارش‌ سازمان‌های جهانی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که پس از تحولات سیاسی در کشور ۹۰۰هزار نفر در افغانستان بی‌کار شده‌اند.

طبق گزارش‌ها، پس از تعلیق کار زنان در نهادهای غیردولتی و دفاتر سازمان ملل، شمار بی‌کاران در کشور بیشتر شده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

شهروندان کشور از نبود کار شکایت دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد