محروم-ترین-نقطه-شهر-کابل-بهسازی-میشود

ساحه برچی در غرب کابل، از محروم ترین منطقه شهر محسوب میشود، اما به تازگی حکومت برنامه ی بهسازی این منطقه را روی دست گرفته و در این مورد رایزنی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: دومین جلسۀ مشورتی به منظور بحث بر سر برنامه بهسازی منطقه برچی، با حضور تعدادی از وزرای کابینه از جمله وزیر شهرسازی و مسکن، شاروال کابل، وکلای شورای ملی، اعضای شواری ولایتی کابل، علما و متنفذین، نمایندگان اصناف و وکلای گذر غرب کابل در دفتر استاد سرور دانش معاون رییس جمهور برگزارشد.

شاروال کابل در مورد پیشرفت کار طرح بهسازی منطقه برچی و اقدامات عملی در این زمینه گزارش داد.

معاون رییس جمهور گفت که حکومت وحدت ملی و شاروالی کابل مصمم است تا با تمام مشکلات موجود، تسهیلات و اصلاحات لازم شهری را، مخصوصا در نواحی محروم تطبیق کند.

استاد دانش ساحه برچی را از لحاظ ارائه خدمات و تسهیلات شهری محروم خوانده و از توجه و تأکید رییس جمهور بر تسریع روند برنامه بهسازی نواحی سه گانه غرب کابل و حل مشکلات این نواحی ابراز قدردانی کرد.

معاون رییس جمهور گفت که برای ایجاد سهولت در روند بهسازی، برخی موانع و کاستی هایی که به لحاظ تقنینی وجود داشت با توشیح قانون استملاک و قانون تنظیم امور زمینداری برطرف شده است که با نهایی شدن قانون شاروالی و شهرسازی، این کاستی ها به کلی برطرف خواهد شد.

معاون رییس جمهور از شاروالی کابل خواست که طبق پلان در نظر گرفته شده باید به اجرایی شدن اولویت های درنظر گرفته شدۀ سال جاری سرعت داده شود. وی از مردم برچی و متنفذین این منطقه نیز خواست که به خاطر پیشبرد پروژه های عام المنفعه از جمله طرح بهسازی برچی با اداره شاروالی کابل به صورت جدی همکاری کنند.

عبدالله حبیب زی شاروال کابل گفت که در مدت سه ماه گذشته مطالعات تکمیلی شاروالی برای بهسازی منطقه برچی تکمیل شده است.

شاروالی کابل مسئله احصاییه نفوس، پروسه استملاک زمین، وجود ساحات خود سر و غیر پلانی، کمبود زیر بنای ترانسپورتی و ازدحام ترافیک، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و نظافت شهری، محدویت های مصئونیت از حوادث مانند آتش سوزی و سیلاب را از جمله مشکلات اولیه و اساسی دشت برچی عنوان کرد.

شاروال کابل تأکید کرد که آن اداره مصمم است که بر اساس پلان تهیه شده تا سال 2019 پلان بهسازی دشت برچی را تطبیق نماید.

وی گفت که برای برنامه های سال جاری از لحاظ بودجه هیچ مشکلی وجود ندارد و حدودا هفتاد درصد بودجه برنامه های سال آینده نیز موجود است که متباقی از طریق تعامل با وزارت مالیه تأمین خواهد شد.

شاروال کابل گفت که بانک جهانی به مبلغ 120 میلیون دالر تا سال 2019 برای تمویل تطبیق ماسترپلان شهرکابل تعهد کرده است.

به گفته شاروال کابل، ریفورم و تقویت ناحیه 13، تکمیل سرک کمپنی از دیوان بیگی تا سرک اصلی دشت برچی، مدیریت پروسه جمع آوری زباله ها، بهسازی گذر جبار خان و گذر پل خشک، تهیه پلان های زونی، پروسه آدرس دهی، آغاز سروی و طراحی فضاهای سبز از جمله پروژه هایی است که در سال جاری اجرایی می گردد. وی گفت که کار برخی از این پروژه ها هم اکنون آغاز شده است.

در این جلسه همچنین وزیر فواید عامه و وزیر شهر سازی نیز برای همکاری در تسریع روند پلان های شاروالی در دشت برچی وعده همکاری نموده و وزیر فواید عامه از پیشرفت امور مربوط به تطبیق سرک حلقوی نیز معلومات داد.

علما، متنفذین و نمایندگان مردم در شورای ملی، نمایندگان اصناف و وکلای گذر نیز هرکدام ضمن ارائه برخی مشکلات و دیدگاه های مردم، به تفصیل پرسش هایی را در خصوص اولویت های اساسی در کابل، ارائه خدمات در زمینه های دسترسی به آب آشامیدنی، جلوگیری از سیلاب، توسعه جاده شهید مزاری و اعمار بخش باقی مانده آن، تأمین خساره مردم در صورت تطبیق طرح بهسازی، رسیدگی فوری به مشکل ترافیک، تأسیس مترو بس و موارد دیگر را مطرح کرده و حمایت خویش را از تطبیق طرح بهسازی ناحیه سیزدهم شهرکابل و توسعه جاده شهید مزاری اعلام داشتند.

با توجه به گزارش شاروالی کابل و حمایت مردم ازتطبیق طرح یاده شده، فیصله شد که کار اعمار سه سرک فرعی جاده شهید مزاری هرچه زود تر آغاز گردیده و اداره شاروالی، علاوه برگزینه موجود، گزینه های دیگری را مبنی بر جابجایی کسانی که منازل مسکونی آنان در پروسه استملاک ازبین می رود و تأمین خسارت آنان، روی دست گیرد.

آن عده از شرکت کنندگان جلسه که به نمایندگی ازمردم برچی حضور داشتند، توسعه و عریض شدن جاده شهید مزاری را یک ضرورت بسیار جدی عنوان کرده گفتند که مردم برچی از برنامه توسعه این جاده به صورت قاطع حمایت می کنند.

آنان همچنین برنهایی شدن هرچه سریع طرح بهسازی برچی تأکید ورزیده گفتند که باشندگان مناطق مربوطه در این زمینه از هیچگونه همکاری با شاروالی کابل دریغ نمی کنند.

محروم ترین نقطه شهر کابل بهسازی میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد