محرومیت-دختران-از-آموزش-به-اقتصاد-کشور-زیان-وارد-کرده‌است

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که طی یک سال گذشته با محرومیت دختران از آموزش، حداقل ۵۰۰ میلیون دالر به اقتصاد افغانستان زیان وارد شده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ داکتر آیویا، مسوول صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف امروز (دوشنبه، ۲۴ اسد) با نشر گزارشی گفته است که محروم کردن دختران در افغانستان از حق آموزش تأثیر مخربی بر اقتصاد این کشور داشته و دور نگه‌داشتن دختران از آموزش، ۲٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان هزینه گرفته است.

یونیسف گفته که اگر سه میلیون دختر بتوانند آموزش خود را تکمیل کنند و در بازار کار شرکت کنند، می‌توانند حداقل ۵٫۴ میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان کمک کنند.

مسوول یونیسف گفته‌است:« افغانستان درگیر یکی از پیچیده‌ترین و چندبعدی‌ترین بحران‌های کودکان در سراسر جهان است».

او افزوده است که حقوق دختران مورد حمله قرار گرفته و دوران کودکی آنان با محرومیت خدشه‌دار شده است.

این نهاد گفته است:« تصمیم ۲۳ مارچ مبنی بر عدم اجازه بازگشت دختران به مکاتب تکان‌دهنده و عمیقاً ناامیدکننده بود. نه تنها حق اساسی دختران برای آموزش را نقض می‌کند، بلکه آن‌ها را در معرض اضطراب شدید و خطر بیشتر استثمار و سوءاستفاده از جمله قاچاق کودک، کودک‌همسری و ازدواج اجباری قرار می‌دهد».

به گفته یونیسف، تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که افغانستان قادر نخواهد بود تولید ناخالص داخلی (GDP) از دست رفته در دوران گذار را به دست آورد و بدون احراز حقوق دختران برای دسترسی به آموزش، به پتانسیل بهره‌وری واقعی خود دست یابد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که در یک‌ساله‌گی تسلط امارت اسلامی بر افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم هنوز هم اجازه رفتن به مکاتب را ندارند.

دو روز قبل نیز شماری از زنان با شعارهای اعتراضی به خیابان‌های کابل آمدند که با تیر اندازی هوایی نیروهای امنیتی حکومت متفرق شدند.

محرومیت دختران از آموزش به اقتصاد کشور زیان وارد کرده‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد