محصولات-زیره-بدخشان-سالانه-به-تن-میرسد

ریاست زراعت بدخشان می گوید که دهاقین این ولایت سالانه بین ۵۰ الی ۶۰ تن زیره را از مزارع شان جمع آوری میکنند که یکی از محصولات پر درآمد زراعتی در این ولایت است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: عالم عالمی رئیس زراعت بدخشان امروز سه شنبه( ۸ جوزا) به افغان نیوز گفت زیره بدخشان با این که توسط دهاقین کشت نمی شود و به صورت طبیعی می روید اما عواید زیادی را برای دهاقین دارد.

آقای عالمی تصریح می کند که محصولات زراعتی ولایت بدخشان مثل سیب، زردآلو، آلو، آلوبالو، شفتالو، توت، چهارمغز و انار مهمترین محصولاتی است دهاقین از آنها حاصل می گیرند اما زیره این ولایت باعث شده تا گیاه به نام محصول ناب بدخشان یاد شود.

زیره یکی از گیاه های دارویی است که برای خشبو کردن غذا نیز به کار می رود و هر کیلوگرام این گیاه در بازار های محلی بیش از 500 افغانی به فروش میرسد.

رئیس زراعت بدخشان می افزاید که این محصول به شکل محلی پروسس شده در بازار های محلی و ولایتی از جمله کابل به فروش میرسد.

وی یاد آور شد که زیره با وجودیکه به صورت طبعی رشد میکند اما تغییر چشم گیری در اشتغالزایی مردم این ولایت به وجود آورده است.

رئیس زراعت این ولایت تاکید می کند که از سوی هم کوکنار توانسته است تا حدی مانع صد راه برداشت این محصول در میان دهاقین شود.

این درحالی است که ولایت بدخشان با وجود محصولات زراعتی میوه های تازه که دارد به دلیل عدم بی توجهی به پروسس و بسته بندی این میوه ها نتوانسته است صادرات زیادی در خارج از کشور داشته باشد.

محصولات زیره بدخشان سالانه به 60 تن میرسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد