محصولات-ولایت-افغانستان-به-جهان-صادر-می‌شود

مقام‌های ا.ا در نشستی در کابل می‌گویند که حکومت سرپرست در شش ولایت کشور مناطق پروسس صادرات را مطابق با معیارهای جهانی می‌سازد.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزا امروز ( پنج‌شنبه، 21 سرطان) در مراسم تجلیل از روز ملی صادرات و همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر سال ۱۴۰۲ در کابل گفت که در حال حاضر محصولات افغانستان از 13 ولایت کشور به جهان صادر می‌شود.

آقای برادر افزود که حکومت سرپرست در این ولایتها دفاتری را برای تسهیل در حمل و نقل کالا افتتاح نموده که در مدت کوتاه صادرات به کشورهای جهان انجام می‌شود.

او افزود که بر اساس فرمان رهبر امارت اسلامی، در شش ولایت کشور به‌ شمول کابل ، زون‌های معیاری پروسس صادرات ساخته می‌شود و امارت اسلامی به تمامی شرکت‌های صادراتی کشور اطمینان می دهد که سطح صادرات نیز افزایش خواهد یافت.

معاون اقتصادی ریاست الوزا در این برنامه به تمام کشورهای جهان گفت که امارت اسلامی از جلوگیری قاچاق اموال از بنادر افغانستان اطمینان می‌دهد و برای جلوگیری از قاچاق اموال در بنادر کشور سکنرهای معیاری نصب می‌شود.

آقای برادر در این برنامه می‌گوید که حکومت سرپرست افغانستان برای یافتن بازارهای بالقوه و جایگزین برای کالاهای صادراتی افغانستان در منطقه و جهان آغاز کرده و از آن‌ها تعرفه های ترجیحی خواسته شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گفته عبدالغنی برادر، حکومت سرپرست در حال گفتگو با شرکت‌های بین‌المللی در مورد استانداردسازی تمام بنادر کشور است تا صادرات شفاف، باکیفیت و مطمئن به دنیا داشته باشد.

او از تاجران و سرمایه‌گذران ملی خواست تا بر اساس استانداردهای جهانی کالا تولید و صادر کنند تا رقبای افغانستان برای تضعیف صادرات تلاش نکنند.

در همین رابطه، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت که حکومت سرپرست برای رفاه مردم تلاش می‌کند و حمایت از سکتور خصوصی در اولویت برنامه‌های وزارت صنعت و تجارت قرار دارد.

آقای عزیزی افزود که صادرات افغانستان در سه سال اخیر از لحاظ کمیت و کیفیت رشد چشمگیری داشته و صادارت کشور ۱۵۰ درصد افزایش یافته و ارزش آن حدود دو میلیارد دالر می‌رسد.

او در این برنامه بیان داشت که صادرکنندگان برتر سال ۱۴۰۲ از هر هفده بخش، سه سه تن منحیث صادرکننده برتر براساس آمارها‏ و ارقام‌های صادرتی انتخاب شده است.

از سوی هم، عطاء‌الله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این برنامه گفت که پس از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان فرصت‌های خوبی برای سکتور خصوصی در کشور فراهم شده است.

آقای عمری افزود که در حال حاضر۸۰ درصد مردم افغانستان به شغل زراعت مصروف هستند و با تلاش‌های رهبری حکومت سرپرست بیشترین مشکلات در بخش اقتصادی حل شده است.

او بیان داشت که مسوولان حکومت سرپرست  تلاش دارند که برای تاجران و سرمایه‌گذاران سهولت‌های بیشتری را فراهم کنند و آنان نیز باید با استفاده از این فرصت، برای رشد اقتصادی و خودکفایی کشور کار کنند.

احمدالله زاهد، معین وزارت صنعت و تجارت در این برنامه گفت که صادرات سبب ایجاد توازن تجارت در کشور شده و باعث بهتر شدن وضعیت اقتصادی می شود و از سرمایه‌گذاران کشور خواست که مقداری از سرمایه شان را در بخش صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

در همین حال، ضیاء‌الرحمن الاریوبی، معین پلان و پالیسی وزارت معادن و پترولیم گفت که هدف امارت اسلامی ایجاد توازن میان صادرات و واردات است و این وزارت تلاش می‌کند تا پروسس مواد معدنی در داخل کشور انجام شود.

آقای الاریوبی افزود که بهترین زمینه برای تاجران فراهم است تا کارخانه های پروسس مواد معدنی را در کشور ایجاد کنند و با ایجاد این کارخانه‌ها مشکل بیکاری نیز حل خواهد شد.

این مقام امارت اسلامی از تلاش های وزارت معادن برای خودکفایی در عرصه نفت و گاز در کشور خبر داده و می گوید که این وزارت تلاش می‌کند تا افغانستان به یک کشور صادراتی نفت و گاز مبدل شود‌.

محمد یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت که ۶۰ درصد مشکلات اقتصادی افغانستان حل شده و تنها ۴۰ درصد مشکلات در عرصه انتقالات پول باقی مانده است.

او افزود که طی سه سال گذشته حجم صادرات افغانستان افزایش چشم گیر یافته است و امارت اسلامی زمینه بیشتر صادرات را فراهم‌ کند.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری از وزارت زراعت خواست تا سردخانه های معیاری را برای محصولات زراعتی ایجاد کند تا از فاسد شدن محصولات زراعتی جلوگیری شود.

این در حالی است که بر بنیاد آمارهای وزارت صنعت و تجارت در سال ۲۰۲۳ میلادی به مقدار یک اعشاریه ۹ میلیارد دالر صادرات داشته است.

این رقم با وجود ترمیم شاه‌راه سالنگ، کاهش صدور زغال‌سنگ و مشکلات کشورهای همسایه، بازهم دو فیصد افزایش را نشان می‌دهد که معادل ۴۱ میلیون دالر می‌شود.

محصولات 13 ولایت افغانستان به جهان صادر می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد