محفل-عروسی-دسته‌جمعی-زوج-در-هرات-برگزار-شد

محفل عروسی دسته‌جمعیِ ۳۰ زوج جوان از سوی یک نهاد خیریه در هرات برگزار شد.

به گزارش افغان نیوز؛ این محفل امروز (دوشنبه، ۲۷ سرطان) در شهرک المهدی در منطقه جبرئیل هرات برگزار شده است. به هر یک از این زوج‌ها، به‌‌ ارزش چهل‌ هزار افغانی لوازم خانه و ضرورت‌های اولیه‌ی زندگی هدیه داده شده‌ است.

سیدعلی رضوی، باشنده هرات می‌گوید که برخی از این زوج‌ها دو تا چهار سال نامزد بودند، اما؛ توانایی پرداخت هزینه‌ی ازدواج ‌شان را نداشتند. او گفت که مهریه و هزینه‌های کمرشکن ازدواج باعث می‌شود بسیاری از جوانان برای تأمین مصارف عروسی اقدام به مهاجرت کنند.

یکی از این زوج‌ها می‌گوید که چهار سال نامزد بود و به‌دلیل مشکلات اقتصادی نتوانست مراسم عروسی‌اش را برگزار کند. او گفت که حتا برای تأمین مخارج عروسی و پرداخت مهریه راه مهاجرت را نیز در پیش گرفته بود.

یکی ‌از تازه‌عروسان، عرف‌های ناپسند و مصارف گزاف را از مشکلات جدی‌ِ سد راه ازدواج جوانان می‌داند و می‌گوید که این موضوع باعث شده تا زوج‌ها سال‌ها بلاتکلیف بمانند و نتوانند تشکیل خانواده بدهند.

او افزود که از برگزاری مراسم عروسی‌اش با هزینه‌ی کم‌تر خوشحال است و تأکید دارد که برگزاری مراسم‌های دسته‌جمعی و کم‌هزینه باید نهادینه شود.

محمدمهدی افضلی، عضو شورای علمای جبرئیل که در این مراسم اشتراک کرده می‌گوید که دین اسلام دین اصراف نیست و به گفته‌ی او، پیامبر اسلام بهترین ازدواج را ازدواجی گفته‌ است که با هزینه‌ی کم‌تر و آسان برگزار شود.

او تأکید دارد که خانواده‌ها باید از مصارف گزاف و عرف‌های ناپسند در مراسم‌های ازدواج خودداری کنند.

در جامعه سنتی افغانستان، ازدواج هزینه‌بر و برای جوانان یک دغدغه دانسته می‌شود.

روزگذشته نیز یک مراسم عروسی دسته‌جمعی در کابل برگزار شد که در آن بیش از 60 زوج جوان اشتراک کرده بودند.

محفل عروسی دسته‌جمعی 30 زوج در هرات برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد