مدیریت-پروژه-های-ساختمانی-به-وزارت-شهرسازی-محول-میگردد

وزارت شهرسازی و مسکن بر اساس فرمان رئیس جمهور پروژه های ساختمانی را مدیریت میکند و همچنان برای نگهداری از پروژه ها، نهادی تحت نام حفظ و مراقبت ساختمان ها ایجاد خواهد شد.

به گزارش افغان خبر: هیئت رهبری وزارت شهرسازی بعد از ظهر روز دوشنبه (11دلو) درخصوص انتقال پروژه‌های ساختمانی به این وزارت، بازسازی قصر تاریخی دارالامان، اعمار اماکن تاریخی و مساجد جامع کشور، به محمداشرف غنی رئیسجمهوری اسلامی افغانستان گزارش داد.

در نشستی که به‌همین منظور در ارگ برگزار گردید، این هیئت افزود که نظر به حکم شماره ۲۹۲۴ مقام عالی ریاست‌جمهوری، ساختارهای تشکیلاتی و مسایل بودجوی پروژه‌های ساختمانی وزارت‌ها و ادارات مستقل دولتی به وزارت شهرسازی و مسکن انتقال گردیده که این وزارت اقدامات لازم را در زمینه انجام داده‌است.

براساس گفته‌های هیئت متذکره، کمیتۀ هماهنگی تعیین و توظیف شده و وظایف آن در این راستا مشخص گردیده است. همچنان لست پروژه‌های ساختمانی درحال اجرا و دیزاین ترتیب گردیده، بررسی و انتقال مسایل تشکیلاتی و بودجوی بخش‌های ساختمانی در دست‌ اجرا قرار دارد.

براساس گزارش ارائه‌شده، میکانیزمی ترتیب شده که روند انتقال پروژه‌ها در سه مرحلۀ صورت می‌گیرد که شامل مراحل آمادگی و جمع‌آوری معلومات، انتقال پروژه‌های ساختمانی و مدیریت پس از انتقال پروژه‌های ساختمانی می‌باشد.

هیئت مذکور تصریح کرد که با بخش‌های ساختمانی، تدارکات ومنابع بشری تمام وزارت‌ها و ادارات مستقل در این خصوص جلسات هماهنگی دایر گردیده‌است و تفاهم میان وزارت شهرسازی و مسکن و و زارت‌ها و ادارات مستقل دولتی صورت گرفته‌است.

در گزارش متذکره، وزارت شهرسازی و مسکن پیرامون ناکافی‌بودن نیروهای مسلکی و تخصصی در مرکز و ولایات، نبود تجهیزات و تسهیلات تخنیکی، اداری و کمبود امکانات بودجوی برای مدیریت پروژه‌ها مطرح گردیده‌است.

براساس این گزارش، تدابیر لازم جهت افزایش ظرفیت‌های تخصصی و حمایوی در مرکز و ولایات از قبیل، ایجاد دفتر انسجام پروژه‌ها، احیای دفاتر در هفت زون برای مدیریت پروژه‌ها، ارتقای ظرفیت، احیای مجدد ادارۀ پما و همچنان ایجاد سیستم مدیریت نظارت پروژه‌ها، ایجاد سیستم فایلینگ و آرشیف الکترونیکی و استفاده از تکنالوژی پیش‌ساخت در تطبیق پروژه‌ها روی‌دست گرفته شده‌است.

در این گزارش پیشنهادات مشخص در رابطه به انتقال پروژه‌های جدید سال۱۳۹۶، مزایا و چالش‌های آن، انتقال تمام پروژه‌های تحت کار و مزایای آن و نیز چالش‌های فراراه این روند ارائه گردید. در ادامه، چند پیشنهاد دیگر از قبیل، حفظ واحد مراقبت در تمام ادارات، وجود یک مکان مناسب برای مدیریت و ارتقای ظرفیت‌های مالی،  تخنیکی و تشکیلاتی و برگزاری جلسات هماهنگی با تمویل‌کننده خارجی نیز مطرح گردید.

رئیس‌جمهورغنی پس از استماع این گزارش اظهارداشت که ظرفیت‌های موجود باید ارزیابی گردد و پلان برای ارتقای ظرفیت‌های کاری انجنیران تحت کار می‌باشد. وی افزود، باید استندرد کاری هر اداره واضح و وظایف آن مشخص باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد که  مشکلات دیزاین در سابق وجود داشته و لازم است تا از پروژه‌ها نظارت همه‌جانبه به‌وجود آید. وی مدیریت مالی را مسألۀ مهم دانست و تأکید کرد که با مدیریت سالم مالی در قیمت ساختمان‌ها نیز کاهش رونما می‌گردد.

رئیس‌جمهورکشور با اشاره به اهمیت صنعت ساختمان‌های پیش ساخت گفت که ساختمان‌های پیش‌ساخت باید متناسب به محیط و اقلیم کشور ساخته‌شود. وی بر تطبیق با کیفیت همۀ پروژه‌ها تآکید ورزید.

محمداشرف غنی، بر ضرورت یک برنامه مشخص که بتواند نیازمندی‌های دولت را به‌ویژه در بخش ساختمانی مشخص سازد، اشاره کرده افزود که نیازمندی‌های مالی در عرصۀ ساختمانی برای سه تا هشت سال آینده سنجش شود تا ظرفیت ساختمان‌سازی نیز مشخص گردد.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی حفظ و مراقبت را در بخش ساختمان‌سازی مهم خوانده گفت، ضرورت است در این زمینه یک نهاد ایجاد گردد و درهمین حوزه فعالیت‌های مشخص داشته‌باشد، که این موضوع از سوی ادارۀ امور ریاست‌جمهوری تعقیب می‌گردد.

 

 

مدیریت پروژه های ساختمانی به وزارت شهرسازی محول میگردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد