مردم-از-روند-ثبت-نام-در-انتخابات-آگاهی-لازم-ندارند

نهادهای ناظر می‌گویند که مردم از روند ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری آگاهی لازم ندارند و به همین دلیل کمتر برای ثبت نام حاضر خواهند شد.

به گزارش افغان نیوز: هرچند روند ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌گان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته آغاز شد، اما شماری از نهادهای ناظر می‌گویند که مردم در این باره آگاهی لازم ندارند و به همین دلیل مردم کمتر برای ثبت نام حاضر خواهند شد.

این نهادها، کمیسیون انتخابات را به ناتوانی در آگاهی‌دهی به مردم برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، متهم می‌سازند.

نعیم ایوب زاده، مسؤول بنیاد انتخابات شفاف افغانستان بیان داشت: بحث آگاهی عامه یک نگرانی بسیار کلان است. بربنیاد یافته‌های ما از ۳۴ولایت افغانستان بیشتر مردم به ویژه شرکای انتخاباتی در جریان نیستند که این روند چه وقت شروع می‌شود، چند مرکز است، در کجا است و معیارهایی‌که درنظر گرفته شده کدام‌ها استند...مهم‌تر از آن کسانی که تذکره الکترونیکی دارند در آن برچست زده نمی‌شود و این‌ها راهی هم برای آن نسنجیده‌اند.

نهادهای ناظر می‌گویند با آن‌که کمیسیون انتخابات بیست و سه میلیون دالر بودجه برای آگاهی دارد، اما به علت‌های نامعلومی این برنامه را آغاز نکرده است.

صدیق الله توحیدی، عضو کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخابات گفت: "ریاست آگاهی عامه باید در طول زمان انتخابات باید برمامه‌های آگاهی عامه را داشته باشد. اینان باید مبلغین را استخدام کنند به محلات بفرستند تا چگونگی ثبت نام رأی‌دهنده‌گان و انتخابات را به اذهان عام برسانند."

اما کمیسیون مستقل انتخابات، تأکید می‌ورزد که به این مشکل رسیده‌گی خواهد شد.

محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات اظهار داشت: پلان تبلیغاتی و پلانی‌که برای آگاهی عامه باید باشد، وجود ندارد و از سوی کمیسیون تأیید نشده؛ ما دلایل کم‌توجهی در این باره را جستجو می‌کنیم.

این درحالی است که کمیسیون انتخابات ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌گان را به روز هژدهم ماه جوزا آغاز کرد و قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری، در روز ششم ماه میزان برگزار شود.

مردم از روند ثبت نام در انتخابات آگاهی لازم ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد