مرکز-آفت‌زدایی-زراعتی-در-کابل-گشایش-یافت

یک کارخانه کنترول و آفت‌زدایی فرآورده‌های زراعتی در پارک‌های صنعتی کابل با همکاری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گشایش یافت.

به گزارش افغان نیوز؛ مجیب الله مومند، مسوول «کندا فورت» در نشست خبری گفت که  برای ساخت این کارخانه یک میلیون دالر سرمایه گذاری کرده و پس از این تمام فرآورده‌های کشاورزی افغانستان با کیفیت بهتر و هزینه کمتر به بیرون از کشور صادر خواهد شد.

مجیب الله مومند گفت: « تجارت پیشه‌ها خارج از کشور با هزینه بالا و با سپری شدن وقت بسیار زیاد در گمرک فرآورده‌های شان را آفت‌زدایی می‌کردند اما حالا عین خدمات خوشبختانه در داخل کشور با هزینه کمتر و کیفیت بهتر انجام می‌شود».

او گفت که با افتتاح این کارخانه آفت‌زدایی، سطح صادرات فرآورده‌های زراعتی افزایش یافته و برای بازرگانان سهولت ایجاد می‌شود. مومند تاکید کرد که با ایجاد این کارخانه از زیان توقف فرآورده‌های زراعتی بازرگانان در خارج از کشور، جلوگیری می‌شود.

آقای مومند افزود که ساخت یخچال‏‌های مصنوعی برای ذخیره سازی میوه‌‏جات و دیگر فرآورده‌های زراعتی یک نیاز اساسی است و با ایجاد سرد‌خانه‌های بیشتر و مرکز کنترول آفت، افغانستان می‌تواند سطح صادرات خود به خارج از کشور را افزایش دهد.

مولوی عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت آبیاری و مالداری در افتتاح این مرکز آفت‌زدایی فرآورده‌های زراعتی گفت که دیگر نیاز نیست فرآورده‌های زراعتی افغانستان در کشورهای همسایه توقف داده شود.

عمری افزود:  «بیشتر از ۸۰ درصد مردم افغانستان در بخش زراعت و مالداری مشغول کار هستند اما؛ تاهنوز هیچ توجه صورت نگرفته و از دیگر کشورهای جهان عقب مانده است».

عمری می‌گوید که در یک سال گذشته آفت‌های زراعتی و مالداری در افغانستان افزایش یافته که این وزارت برای جلوگیری از زیان بیشتر کشاورزان و مالداران واکسین توزیع کرده است.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری در مراسم گشایش این مرکز گفت: «مشکلات ما کمبود چنین مرکزی بود که ما فرآورده‌های زراعتی خود را آفت‌زدایی کنیم و با یک سر تیفیکیت صادر بکنیم».

بربنیاد اطلاعات اتاق تجارت و سرمایه گذاری، بیشترین صادرات افغانستان را فرآورده‌های کشاورزی می‌سازد.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

مرکز آفت‌زدایی زراعتی در کابل گشایش یافت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد