مسدود-بودن-گذرگاه-مرزی-چمن-باعث-قطع-داد-وستد-تجارتی-میان-افغانستان-و-پاکستان-میشود

مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور در واکنش به مسدود ماندن گذرگاه مرزی «چمن» هشدار می‌دهند که در صورت عدم بازگشایی این گذرگاه، تمام مبادلات تجاری با پاکستان را متوقف میکند.

به گزارش افغان خبر؛ اتاق تجارت و صنایع از حکومت میخواهد تا هر چه سریع‌تر اقدامات جدی در راستای بازگشایی گذرگاه مرزی اسپین بولدک - چمن در دستور کار خود قرار دهد.

اتاق تجارت افغانستان هشدار داد که در صورت مسدود ماندن  این گذرگاه ترانزیتی، اتاق تجارت این کشور واکنش شدید نشان خواهد داد.

مسئولان این اتاق اعلام کردند: گذرگاه ترانزیتی اسپین بولدک - چمن از دو هفته گذشته توسط دولت پاکستان مسدود شده است که خسارت صدها هزار دلاری به تاجران افغانستان و پاکستان وارد کرده است.

آنها تأکید کردند: مقامات دولتی افغانستان و پاکستان نباید تجارت و سرمایه‌گذاری را قربانی اختلاف‌های سیاسی‌ کنند.

«محمد یونس مهمند» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به رسانه‌ها گفته است: "صبر ما به پایان رسیده‌، زیرا مشکلات‌مان هر روز بیشتر می‌شود و ما از حکومت می‌خواهیم تا تلاش‌های بیشتری برای حل این مشکل انجام دهد؛ در غیر این صورت ما با هماهنگی و مشاوره با تاجران  داد و ستد تجاری خود را با کشوری که همواره برای ما مشکلات ایجاد کرده پایان خواهیم داد".

افزایش بهای تعرفه‌های دریافتی، اخاذی غیرقانونی از تاجران افغان در مسیر تورخم - پیشاور و ایجاد موانع ترانزیتی از چالش‌هایی است که تاجران کشور همواره با آنها مواجه هستند.

به گفته مسئولاناتاق تجارت و صنایع، در حال حاضر ده‌ها کانتینر حامل میوه تازه و مواد غذایی به دلیل بسته شدن گذرگاه مرزی متوقف شده‌اند که گرمی هوا تمام این میوه‌ها و مواد غذایی را فاسد کرده است.

مسئولان اتاق تجارت خسارت وارده به تجار پاکستانی را به‌مراتب بیشتر از تجار افغان برآورد کرده‌اند.

حدود دو هفته قبل، گذرگاه مرزی اسپین بولدک‌ به‌دلیل آتش زدن پرچم پاکستان توسط تعدادی از معترضان در این منطقه به نشانه اعتراض به سیاست‌های این کشور مسدود شد و سفیر افغانستان در اسلام‌آباد نیز در واکنش به این اقدام گفت که آتش‌زنندگان پرچم پاکستان نماینده ملت و دولت افغانستان نیستند.

حکومت وحدت ملی تلاش‌ها میکند تا مسیرهای تجاری و ترانزیتی مانند بندر چابهار ایران، خط آهن ترانزیتی چین - افغانستان جاگزین گذرگاه‌های ترانزیتی پاکستان نمایند.

مسدود بودن گذرگاه مرزی چمن باعث قطع داد وستد تجارتی میان افغانستان و پاکستان میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد