مسوولان-برشنا-تلاش‌ها-برای-حل-مشکلات-برق-جریان-دارد

شهروندان کابل از نبود برق شکایت دارند و می‌گویند که در طول شبانه روزی یک ساعت برق هم ندارند.

به گزارش افغان نیوز؛ شهروندان پایتخت از پرچوی‌های برق شکایت دارند و می‌گویند که نبود برق کارهای روزمره آنان را مختل کرده است. 

هما رجبی، شهروند کابل از پرچوی بیش از حد برق شکایت کرده و می‌گوید که در طول شبانه روز یک ساعت برق هم نداریم. او از امارت اسلامی می‌خواهد که برای برق و انرژی ثابت در کشور تلاش نماید. 

کارشناسان اقتصادی در این رابطه می‌گویند که پرچوی برق زیان سنگینی بر اقتصاد کشور وارد نموده و اکثر شرکت‌های تولیدی از نبود برق، فابریکه‌های تولیدی‌شان را بسته نموده‌اند. 

ظاهر بهزاد، کارشناس مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه می‌گوید که دولت افغانستان به جای خرید برق از کشورهای همسایه باید روی پروژه‌های‌ تولید برق در داخل کشور سرمایه‌گذاری نمایند تا افغانستان از لحاظ برق و انرژی پایدار خودکفا شود. 

بهزاد افزود که با قطع برق وارداتی از کشورهای همسایه بیشتر کارهای روزمره خانواده‌ها، مطبعه‌ها، مارکیت و شرکت‌های صنعتی مختل و زیان بزرگی اقتصادی را به کشور وارد نموده است. 

عبدالحميد محمودی، کارشناس مسایل سیاسی و استاد دانشگاه در این رابطه می‌گوید که بازیگران و حکومت‌ها در عرصه بین‌الملل ملزم به رعایت اصول روابط دوجانبه باید باشند. 

محمودی تاکید کرد که باید کشورهای همسایه بر اساس معاهده دو جانبه به افغانستان برق تامین نمایند. 

حکمت الله آخندزاده، رییس شرکت برشنا در کابل به خبرنگاران گفته است که پرچوی برق بخاطر مشکلات تخنیکی در کشور اوزبیکستان می‌باشد. 

او تاکید کرد که شرکت برشنا در تلاش است تا مشکلات به وجود آمده را حل و برق را برای شهروندان و شرکت‌های صنعتی تامین نماید. 

این در حالی است که امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی روز گذشته گفته بود که امیدوار است اوزبیکستان به تعهدش در تامین برق به افغانستان پابند بماند. 

متقی در مراسم افتتاح صندوق توسعه‌‌ای محصولات زراعتی در کابل از مقام‌های اوزبیکستان خواست که بر اساس قراردادی که بین دو کشور است، برق را فراهم نماید. 

در‌حال‌حاضر دوازده ولایت به شمول کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، ننگرهار، لغمان، پکتیا، خوست، میدان‌وردک و بخش‌هایی از ولایت بغلان با مشکل پرچوی برق دست و پنجه نرم می‌کنند. 

افغانستان از نظر برق وابسته به کشورهای همسایه می‌باشد و ۷۰ درصد برق کشور از اوزبیکستان، ترکمنستان، ایران و تاجکستان تامین می‌شود و تنها ۲۵ درصد دیگر از منابع داخلی تولید می‌شود. 

 

آژانس افغان نیوز؛ مهدی انصاری

 

 

مسوولان برشنا: تلاش‌ها برای حل مشکلات برق جریان دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد