مشکل-بودجه-کمیسیون-دسترسی-به-اطلاعات-حل-خواهد-شد

داکتر عبدالله می گوید: کمیسیون دسترسی به اطلاعات همیشه مورد حمایت حکومت بوده و هیچ نگرانی در مورد بودجه این قانون وجود ندارد و به زودی این مشکل نه تنها در مرکز بلکه در تمامی ولایات حل خواهد شد.

به گزارش آژانس افغان خبر: داکتر عبدالله عبدالله  رییس اجراییه کشور، امروز چهارشنبه‌( ۷ میزارن) در برنامه تجلیل از روزجهانی دسترسی به اطلاعات در مرکز رسانه های حکومت برگزارشده  بود بیان داشت؛ دسترسی به معلومات حق همه شهروندان و رسانه ها می باشد تا از سرنوشت خود آگاه باشند.

داکتر عبدالله با اشاره به عدم توجه وزارت مالیه در مورد کم کاری در بودجه این قانون وعده داد که به زودی این مشکل به بررسی گرفته خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت؛ در حال حاضر هر فرد به هر سمتی که قرار دارد در برابر حرفها و عملکردهای خود به مردم پاسخگو می باشد و هیچ کس نمی تواند به خواست خود در مورد منافع ملی تصمیم بگیرد.

تادمیچی یماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان که در این کنفرانس سخن می گفت با یادآوری از گزارش دفتر یوناما تاکید کرد؛ مردم باید از مرگ ومیر کودکان و مادران، سیاست های دولت، اقتصاد کشور وسایر موارد آگاهی داشته باشند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل ادامه داد که مردم افغانستان هنوز هم از بعضی حقوق شان اطلاع کافی ندارند و این عدم آگاهی باعث فاصله میان ملت و دولت می شود.

ایچ. ای. فرانز مایکل اسکلد  ملین، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان می گوید: هیچ کشوری نمی تواند قانون دسترسی به اطلاعات را محرم نگهدارد چون بودجه ای برای محرمیت این قانون در نظر گرفته نمی شود.

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان دسترسی به اطلاعات را یک اساس دموکراسی  خواند و اظهار داشت؛ کشورهای که خواستار تقویت دموکراسی و نابودی فساد از جامعه می باشند باید دسترسی به معلومات را آسان سازند.

وی افزود: رسانه ها باید در این عرصه  بیشتر از پیش  جهت کسب معلومات و رسانیدن آن به مردم سهم خود را ادا نموده و با دولت همکار باشند.

بانو پتریشه مک فیلیپس، نماینده یونسکو برای افغانستان نیز با حمایت از این قانون گفت: یونسکو برای تقویت و آزادی بیان، تشویق خبرنگاران و رسانه و افزایش سطح سواد جوانان میکانیزم های را روی دست دارد.

مژگان مصطفوی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ عدم الکترونیکی بودن معلومات را یکی از دلایل مشکلات دسترسی به طلاعات عنوان کرد و گفت: حکومت باید در تقویت این  قانون و الکترونیکی ساختن معلومات اقدامات جدی روی دست بگیرد.

وی همچنین از نماینده یونسکو و یوناما خواست تا در زمینه الکترونیکی شدن قانون دسترسی به اطلاعات همکار باشند.

 

مشکل بودجه کمیسیون دسترسی به اطلاعات حل خواهد شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد