مشکلات-اقتصادی؛-فعالیت-درصد-رسانه‌های-افغانستان-متوقف-شده‌اند

فدارسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان با انتقاد از عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات می‌گوید که با روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان ۴۰ درصد از رسانه‌های کشور به دلیل مشکلات اقتصادی مسدود شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ حجت الله مجددی، عضو هیات رهبری فدراسیون ژورنالسیتان افغانستان امروز( دوشنبه، 2 حوت) در نشست خبری گفت که با تحولات سیاسی اخیر در کشور 40 درصد از رسانه‌های کشور به دلیل وضعیت بد اقتصادی مسدود شده که در نتیجه‌ای آن 80 درصد خبرنگاران زن  و 60 درصد خبرنگاران مرد بیکار شده‌اند.

او افزود که خبرنگاران بیکار پس از بیکار شدن برای تامین معیشت زندگی‌شان به دست‌فروشی و کارگری روی آورده‌اند که این امر برای جامعه رسانه‌ای افغانستان درد آور است.

حجت الله مجددی تصریح کرد که در ابتدایی حکومت امارت اسلامی طالبان خبرنگاران به عدم مصونیت جانی و دسترسی به اطلاعات مواجه بودند که اکنون تا حدی مشکلات خبرنگاران در زمینه عدم مصونیت جانی رفع شده اما؛ هنوز دسترسی لازم به اطلاعات ندارند.  

مجددی تاکید کرد که در ولایت‌های کشور در کنار عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات، برخی مسوولان محلی امارت اسلامی طالبان نیز ممنوعیت بیشتر در زمینه دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران ایجاد می‌کنند.

او در مورد حمایت مالی رسانه‌ها از نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو، اتحادیه اروپا، یوناما« نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان» و IMS که معاش کارمندان سکتور صحت و معارف را پرداخت می‌کنند، خواست که برای جلوگیری از متوقف شدن فعالیت رسانه‌ها و آسیب نرسیدن به آزادی بیان، برای خبرنگاران نیز معاش پرداخت کنند.

مجددی هشدار داد که اگر وضعیت همین گونه دوام پیدا کند، در  شش ماه آینده جز چند رسانه‌ای محدود تمامی رسانه‌های کشور به دلیل مشکلات مالی متوقف خواهند شد. او تاکید کرد: « اگر جامعه رسانه‌ای افغانستان حمایت نشود ما معارف تکمیل، صحت و محیط زیست کامل نخواهیم داشت».

او تاکید کرد که برای حمایت از آزادی بیان و دسترسی آسان خبرنگاران به اطلاعات، وزارت اطلاعات و فرهنگ باید هرچه زودتر کمیسیون دسترسی به اطلاعات را فعال و کار عملی روی کمیته رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای را نیز آغاز نماید.

عبدالحق عماد، رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت که تحولات اخیر کشور و روی کار آمدن امارت اسلامی در کنار سایر سکتورهای خصوصی رسانه‌ها، خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای نیز دچار مشکلات مالی و اقتصادی شده‌اند.

عماد در مورد مسدود شدن رسانه‌ها در کشور پس از تسلط امارت اسلامی طالبان گفت: با رفتن کارکنان و مسولان برخی رسانه‌ها به خارج و برخی رسانه‌های هم به علت مشکلات مالی و اقتصادی مسدود شده‌اند.

رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ رسانه‌ها را پل ارتباطی حکومت و مردم عنوان کرده و در مورد مشکلات خبرنگاران و عدم دسترسی آنان به اطلاعات گفت که سخنگویان حکومت مکلف است به خبرنگاران اطلاعات ارائه کنند.

او افزود که برای جلوگیری از این مشکلات وزارت اطلاعات و فرهنگ با سخنگویان حکومت هر پنج روز نشست هماهنگی برگزار می‌کند و در آن روی دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و ارائه اطلاعات لازم از سوی سخنگویان حکومت، تاکید می‌شود.

عماد تصریح کرد که خبرنگاران و جامعه‌ای رسانه‌ای باید فعالیت‌شان را در چارچوب ارزش‌های اسلامی و قانون رسانه‌های حکومت پیشن که امارت اسلامی نیز آن را تصویب کرده، تنظیم کنند.

هجرت الله کاکر، خبرنگار نیز از مشکلات اقتصادی خبرنگاران و دشواری دسترسی خبرنگاران به اطلاعات در حکومت امارت اسلامی انتقاد کرده و از نهادهای حامی و سازمان‌های بین‌المللی خواست که برای حمایت از آزادی بیان و رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها اقدام جدی نمایند.

فدارسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان در اخیر با نشر اعلامیه هشدار داد که بخش بزرگ رسانه‌های فعال نیز در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند و اگر حمایت نشود، مسدود خواهند شد.

این در حالی است که به تازگی تلویزیون عصر در هرات، تلویزیون آینه در کابل و رادیو تلویزیون تجلا در میدان وردک به دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند.

مشکلات اقتصادی؛ فعالیت 40 درصد رسانه‌های افغانستان متوقف شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد