معادلات-تجارتی-با-بلاروس-به-میلیون-دالر-می-رسد

برخی از مسوولان اقتصادی کشورهای افغانستان و بلاروس می گویند که در گذشته معادلات تجارتی بین دو کشور کمتر از ۱۰ میلیون دالر بود اما اکنون این معادلات به ۴۰ میلیون دالر می رسد.

به گزارش افغان نیوز: مصطفی مستور، وزیر اقتصاد کشور امروز پنج شنبه(15، حمل) در اولین نشست کمیته مشترک همکاری های اقتصادی و تجارتی میان افغانستان و کشور بلاروس گفت که تلاش می کنیم تا آینده روشن برای حقوق شهروندی و مردم به وجود بیاوریم، بنابراین امضای تفاهم نامه برای رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی و کاهش فقر موثر می باشد.

وی افزود؛ تا اکنون حجم معاملات صادراتی کشور و بالاروس در حدود ۴۰ میلیون دالر بوده و ظرفیت موجود برای توسعه آن بیشتر می باشد. بنابراین یک پروتکل خوب تنظیم شده است و همکاری های تجارتی دو کشور را تنظیم می کند.

آقای مستور تاکید داشت که این همکاری ها متمرکز به سرمایه گذاری ها در راستای تجارت، صنعت، صحت و آموزش می باشد و زمینه همکاری بین تاجران داخلی و خارجی نیز فراهم می گردد.

وزیر اقتصاد می گوید که روی گسترش روابط تجاری بین دو کشور، ایجاد روابط مستقیم میان سکتور های صحت و همچنان در یک بخشی از توافقنامه استفاده از تولیدات و ادویه های با کیفیت داخلی صحبت شده و قرار است نشست بعدی در مصر برگزار شود.

در همین حال، پاول اوتیپین، وزیر تجارت و صنعت بلاروس در این مورد گفت: کشورش در بخش های اقتصادی، ماشین زراعتی به افغانستان کمک می کند.

 کارخانه های بلاروس بیشتر از ۱۷۰ نوع تراکتور تولید می کند و میتوان از این تولیدات در افغانستان نیز استفاده کرد. زیرا افغانستان یک کشور زراعتی می باشد.

  وی افزود؛ تاجران افغان میتوانند از طریق بلاروس به اروپا و سایر کشور های دیگر محصولات تجارتی شان را انتقال دهند.

 در گذشته معادلات تجارتی بین دو کشور کمتر از ۱۰ میلیون دالر بود اما اکنون این معادلات به ۴۰ میلیون دالر می رسد.

این درحالی است که عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی بعد از ظهر روز چهارشنبه( ۱۴ حمل) در قصر سپیدار با آقای پاول یوتیپن وزیر صنایع بلاروس و هیئت همراه ایشان ملاقات کرد.

در این دیدار رییس اجراییه  حکومت وحدت ملی در صحبت‌های خود از علاقمندی خاص رییس جمهور بلاروس و صدر اعظم آن کشور به افغانستان به نیکی یاد کرد.

معادلات تجارتی با بلاروس به 40 میلیون دالر می رسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد