معادن-افغانستان-توسط-مافیا-و-زورمندان-استخراج-می-گردد

محمد سرور دانش معاون رئیس جمهور میگوید که در ولایات مختلف کشور ۱۴۰۰ نوع منرال و سنگ معدنی وجود دارد، متاسفانه هم اکنون از این منابع حیاتی، مافیای اقتصادی و زورمندان محلی از آن استفاده می کنند".

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم معرفی سرپرست و نامزد وزیر معادن کشور بیان داشت که اگر ما معادن را خود استخراج کرده نمیتوانیم از چپاول و غارت آن جلوگیری نماییم.

دانش گفت: تحقیقات زمین‌شناسی به‌ اثبات رسانده است که در افغانستان ۱۴۰۰ نوع منرال و سنگ معدنی وجود دارد. معادن آهن در افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بر اساس معلومات معاون دوم رئیس جمهور یکی از مشهورترین معادن آهن ما معدن آهن حاجیگک است که دارای ۱٫۸ میلیارد تن آهن می‌باشد.

این مقام مسئول به ارائه گزارشی از وجود ذخایر غنی و خدادادی معادن متفاوت پرداخته ،معادن موجود در کشورمان را چنین برشمرد :

1- معدن مس عینک لوگر، دارای ذخایر آهن ۱۱٫۳ میلیون تن

2- ذخایر نفت وگاز شمال، ۱٫۸ ملیارد متر مکعب

3- معادن طلا در چهار منطقه زرکشان غزنی، بدخشان، خاک ریز قندهار و تخار

4-معادن کرومیت در حصارک لوگر و در مناطق دیگر

5- معادن ذغال سنگ در یازده محل

6- معدن لاجورد بدخشان دارای ۱۳۰۰ تن لاجورد، معادن نقره، آلومینیوم، سرب، روی

7- معدن سنگ مرمر

8- معدن یورانیوم خانشین در ولایت هلمند

9- معدن لیتیم در هرات؛ منرالهای قیمتی از قبیل یاقوت، لعل، عقیق، گرانیت، زمرد، فیروزه و شاه مقصود

10- معادن نمک، فلورایت، گچ، چونه، باروت، گوگرد، موادخام سمنت و معادن دیگر

سرور دانش با ابراز تاسف مبنی براین که معادن متذکره در همه 34 ولایت افغانستان وجود دارند.، خاطر نشان کرد: تا کنون از هیچ یک از این معادن بهره‌برداری مناسب و کافی صورت نگرفته‌ و در طول تاریخ، ملت ما از این منبع مهم اقتصادی نتوانسته اند بهرمند گردنند

معاون رئیس جمهور تصریح کرد:"هم اکنون نیز این منبع حیاتی، در موارد زیادی یا در اختیار طالبان و گروه های تروریستی دیگر قرار دارد و یا مافیای اقتصادی و زورمندان محلی از آن استفاده می کنند".

معاون اول رئیس جمهور استفاده گروه های مخالف مسلح را از معادن کشور شرم آور دانست و افزود که آنها برای کشتن مردم ما از معادن افغانستان بودجه میسازند.

دانش بیان داشت که مسئولیت وزارت معادن این است که با کمک سایر نهادها، دستان مافیا را کوتاه سازند و معادن و سایر منابع طبیعی را تحت حاکمیت دولت و تحت حفاظت و کنترل خود قرار دهند.

او علاوه نمود اگر نمیتوانیم از معادن و ذخایر غنی و خدادادی استفاده بهینه نمائیم باید حد اقل این سرمایه ملی را از چپاول و غارت مافیا و دشمنان، حفاظت کنیم و برای نسل های بعدی، سالم نگهداریم.

از نگاه منابع، تنها معادن افغانستان است که می تواند به عنوان یک منبع غنی و مطمئن، خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور را در آینده تضمین کند.

همچنان سرور دانش با اشاره به چالش های که بر سر راه وزارت معادن کشور وجود دارد گفت:  ساختن اصلاحات و تعدیل در قوانین منرالی و هایدروکاربن ها مخصوصا قانون معادن و قانون نفت و گاز و مقرره های مربوطه ،یکی از اولویت های این وزارت است .

سرور دانش : تطبیق یک برنامه جامع اصلاحات اداری و بازنگری مجدد تشکیل و وظایف وزارت معادن و مبارزه با فساد اداری و قانون گریزی ها، از اولویت های دیگرعنوان کرده . اظهار داشت :حکومت به تنهایی نمی تواند در سکتور معادن با موفقیت عمل کند. باید وزارت معادن سکتور خصوصی را در همه عرصه ها به عنوان یک بازوی پرتوان با خود شریک گرداند.

معادن افغانستان توسط مافیا و زورمندان استخراج می گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد