معتاد-مجرم-نیست،-بیمار-است

شماری از معتادین شهر کابل می گویند: مسوولین امنیتی با معتادین در شفاخانه ها و حتی در جاده ها مانند مجریم برخورد می کنند؛ درحالیکه اعتیاد جرم نیست بلکه یک نوع بیماری است که باید درمان شود.

به گزارش افغان نیوز: شماری از معتادین در ساحه پل سوخته – شهر کابل، امروز دوشنبه( ۱۷ – ثور) طی پروسه جمع آوری معتادین از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر درهمکاری با دیگر ارگان های ذیربطْ، در مصاحبه با خبرنگاران گفت:« ارگان های امنیتی و مسئولین ذیربط در شفاخانه ها و سایر نقاط شهر کابل، با معتادین برخورد مجریمانه دارند؛ درحالیکه اعتیاد جرم نیست بلکه یک نوع بیماری می باشد.»

سید حسن یکتن از معتادین که مدت سه ماه در یکی از شفاخانه های شهرکابل، برای تداوی رفته بود؛ دلیل دوباره روی آوردن به اعتیاد را فقر و بیکاری عنوان کرده، اظهار می دارد؛ پس از تداوی با یک سردرگمی مواجه شده و در اثر فقر، بیکاری و عدم توجه جدی حکومت دوباره به اعتیاد روی آورده است.

وی علاوه نمود، شفاخانه های که برای تداوی معتادین اختصاص داده شده، هر نوع مواد مخدر در اختیار معتادین قرار می گیرد.

او می گوید که مسئولین حکومتی و نهادهای امنیتی باید برای کاهش و جمع آوری معتادین درگام نخست قاچاق بران کلان مواد مخدر را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.

سید حسن خاطرنشان ساخت، حکومت اراده محکم برای جمع آوری معتادین و کاهش استفاده از مواد مخدر را ندارد.

وی تاکید دارد که حکومت و مسئولین ارگان های امنیتی روش عملکرد شان را در برابر فرد معتاد تجدید  نموده و برای تداوی آنان و جلوگیری از دوباره گرفتار شدن آنان به مواد مخدر، اقدامات، پلان های اساسی و جامع را روی دست گیرند.

این درحالی است که وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در همکاری با دیگر ادارات ذیربط، برای جمع آوری معتادین کمپاین سراسری را در شهرکابل روی دست گرفته، اظهار می دارند که به اساس طرح جامع و پلان واحد وزارت، از یک ماه تا کنون، پولیس ملی ساحات اصلی و مرکزی معتادین را تخلیه نموده و شمار زیادی از آنها را در شفاخانه ۱۰۰۰ بیستر کمپلکس انتقال داده اند.

ناصر شریفی، رئیس کاهش تقاضای مواد مخدر نیز عامل اصلی افزایش معتادین را درسراسر کشور، فقر و بیکاری دانسته، اظهار داشت:« معتادین باید پس از تداوی به وزارت کار و امور اجتماعی برای کار کردن و بدست آوردن خرج و مصارف خانواده شان معرفی شوند تا دوباره به اعتیاد روی نیاورند.»

او می گوید، به اساس سروی که از سوی سفارت آمریکا و وزارت مبارزه علیه مواد مخدر ارائه شده استٰ، ۳.۵ میلیون افراد معتاد یکبار به اعتیاد روی آورده اند؛ اما حدود ۱.۵۰ میلیون تن دیگر معتاد دایمی می باشند.

آقای ناصری تاکید دارد که حکومت باید درهمکاری با وزارت خانه های ذیربط، برای جمع آوری معتادین به اساس یک پلان جامع و واحد،  یک مکان مشخص را ایجاد نماید.

معتاد مجرم نیست، بیمار است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد