مقامات-افغانستان-و-ازبیکستان-بر-گسترش-روابط-دوجانبه-تاکید-کردند

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان و وزیر ترانسپورت ازبیکستان روی گسترش روابط دو جانبه سیاسی، اقتصادی و اتصال منطقه‌ای، گفتگو کردند.

به گزارش افغان نیوز؛  امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی ا.ا در دیدار با الهام محکم‌اوف، وزیر ترانسپورت ازبیکستان و عصمت‌الله ایرگشوف، نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور برای افغانستان، در مورد گسترش روابط دو جانبه سیاسی، اقتصادی، اتصال منطقه‌ای، پروژه‌های ترانزیتی و تجاری، سرمایه‌گذاری مشترک و اهمیت ترانزیتی دو کشور گفتگو کرده است.
بر بنیاد خبرنامه این وزارت، متقی در این دیدار گفته است که ثبات در افغانستان زمینه‌ی خوبی را فراهم کرده است تا ازبیکستان، کشورهای همسایه و منطقه از سیاست اتصال منطقه‌ای اقتصاد محور امارت اسلامی حمایت کنند.
سرپرست وزارت خارجه در این دیدار خواست که بر تلاش‌های جاری در زمینه تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان سرعت داده شود.
وی افزود، پالیسی اتصال منطقه‌ای اقتصاد محور ا.ا برای منطقه، ثبات اقتصادی و امنیتی به‌ارمغان می‌آورد.
با این حال، ‌وزیر ترانسپورت ازبیکستان در این دیدار گفته است که کشورش توجه ویژه‌ی به افغانستان دارد و از سیاست‌های ا.ا مبنی بر مبدل‌شدن به مرکز ترانزیتی منطقه‌ی حمایت می‌کند.
آقای محکم‌اوف افزود، تیمی از انجنیران ازبیکستانی را به‌هدف آغاز کار عملی و امکان‌سنجی پروژه افغان – ترانس با خود به کابل آورده است و قرار است در آینده نزدیک، یک هیات دیگر نیز به‌منظور آغاز کار عملی پروژه‌ها در همکاری اداره ملی خط‌آهن افغانستان و اداره‌های ذی‌ربط، وارد افغانستان شود.
در همین رابطه، نماینده‌ی ويژه رییس جمهور ازبیکستان، گفت که کشورش در همکاری با وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، آماده بازسازی آبدات تاریخی و زیارت‌‌گاه‌های کشور است.

این در حالی است که وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گوید که افغانستان با اتصال به دهلیز اقتصادی چین، پاکستان (سی‌ پیک) به کشورهای منطقه واروپایی وصل شود.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه با نشر پیام تصویری گفته بود که با اتصال به این دهلیز اقتصادی افغانستان خواهد توانست به کشورهای منطقه و اروپا وصل گردد و همچنان از این طریق جلب سرمایه‌گذاری نماید.

آقای تکل گفته است که با آمدن امنیت سرتاسری در کشور، اکنون نیاز است که تا پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی عملی گردد که از آن جمله اتصال به دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (سی‌پیک) بوده می‌تواند.

او افزوده که اخیراً امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در راس هیات سیاسی - تجاری در پاکستان با همتایان پاکستانی و چینی خود تاکید کرده که اکنون امنیت تامین است و باید پروژه‌های ملی و بین‌المللی از جمله سی‌پیک آغاز شود.

ضیا احمد تکل بیان کرد: افغانستان از لحاظ جغرافیایی برای کشورهای آسیایی نقطه‌ای مهم است و باید نقطه وصل و ترانزیت کشورهای منطقه مبدل شود.

به گفته او امارت اسلامی زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌ها فرام کرده و کشورهای منطقه‌ و جهان می‌توانند در افغانستان با اطمینان کامل سرمایه‌گذاری نمایند.

با این حال، محمد یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در نشست ارتباط تجارتی که میان افغانستان و ازبیکستان برگزار شده بود از دولت اوزبیکستان خواسته بود که مشکلات ویزای بازرگانان افغان را حل کرده و برای آنان در این خصوص سهولت ایجاد کند.

 همچنان قدرت‌الله جمال، معین وزارت صنعت و تجارت در نشست ارتباط تجارتی که میان افغانستان و ازبیکستان گفت که کابل خواستار روابط تجاری با تمام کشورهای همسایه از جمله ازبیکستان است.

یادگار خواجه شادمانوف، سفیر ازبیکستان در کابل در این نشست، از ایجاد سهولت در صدور ویزا و همکاری با بازرگانان اطمینان داد و آمادگی کشورش را برای ادامه روابط با افغانستان اعلام کرد.

 بازرگانان در این نشست بر همکاری‌های دوجانبه تجاری تأکید کردند و خواستار ایجاد سهولت در صدور ویزای تجارتی برای بازرگانان افغان شدند.

یارکین، رییس انجمن صادرات ازبیکستان در این نشست گفت: «افغانستان می‌تواند پنبه، زغال‌سنگ و میوه خشک را از مسیر ازبیکستان به اروپا صادر کند و پیشنهاد ما نیز ایجاد نمایندگی کارخانه‌های بزرگ‌مان در افغانستان است و از این کشور می‌خواهیم مواد خام را برای ما فراهم کند».

این درحالی است که هیات رسمی امارت اسلامی افغانستان و نمایندگان سکتورخصوصی کشور تحت ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت به عشق‌آباد- ترکمنستان سفر نموده‌اند.

بر اساس خبرنامه این وزارت، این سفر، به هدف افتتاح اولین کنفرانس تجارتی «ترکمن- افغان»، می‌باشد.

وزارت صنعت و تجارت: «نمایشگاه محصولات و کالاهای تولیدی افغانستان، نشست دو جانبه سکتور خصوصی افغانستان و ترکمنستان، نشست های دو جانبه حکومتی جهت رشد و گسترش روابط اقتصادی، انکشاف تجارت و ترانزیت دو کشور». هدف این سفر عنوان شده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفته بود که در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰بازرگان افغان در نمایشگاه ترکمنستان شرکت و محصولات شان را به نمایش خواهند گذاشت.

آقای عزیزی افزوده است که از جمله ۲۵۰شرکت از داخل کشور به شمول 15 شرکت از بخش‌ زنان و 50 شرکت دیگر افغان‌ها که در بیرون از کشور هستند در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

 او تاکید کرده که در این سفر در قسمت تجارت میان افغانستان و ترکمنستان، ترانزیت و حل موضوعات و مشکلات بازرگانان نیز رسیدگی خواهد شد.

جسوربیک چوریف، معین وزارت ترانسپورت ازبیکستان گفته است که انتظار می‌رود پروژه خط آهن «افغان-ترانس» تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.
آقای چوریف در جریان سومین نشست سرمایه گذاری بین المللی تاشکند، گفته است: «این پروژه به اتصال سه کشور ازبیکستان، افغانستان و پاکستان کمک خواهد کرد. راه آهن نقش مهمی در ایجاد دهلیز ترانسپورتی اورآسیا ایفا خواهد کرد. در نتیجه، کشورهای آسیای مرکزی به یک بندر اقیانوس هند دسترسی خواهند داشت.»
او خاطرنشان کرد که راه آهن زمان انتقال کالاها را از ۳۵ روز به ۵ روز کاهش می‌دهد و همچنان هزینه انتقال کالاها حداقل ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.
پروژه خط آهن افغان ترانس که توسط ازبیکستان در دسمبر ۲۰۱۸ پیشنهاد شده بود، از مزار شریف آغاز و الی بندر خرلاچی ولایت پکتیا ادامه پیدا می‌کند.
مصارف این پروژه حدود هفت میلیارد دالر برآورد شده است.
در همین رابطه عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد می‌گوید، با تکمیل شدن این پروژه افغانستان عملا نقطه وصل تجارتی میان کشورهای آسیای میانه و آسیا جنوبی می‌شود.

مقامات افغانستان و ازبیکستان بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد